W czasie panującej pandemii i wielu niewiadomych czekających w przyszłości, świat biznesu różnie reaguje na wstrząs jaki dotyka gospodarkę światową, ale również na potrzebę izolacji i przemodelowania relacji społecznych.

W przypadku wielu znanych marek, zarówno ogólnoświatowych jak i polskich, jednym z pierwszych trendów nawiązujących do kryzysu jest modyfikacja logo. Tak więc obserwujemy odsuwanie od siebie liter (np. Coca-Cola) lub innych elementów identyfikacji (np. charakterystyczne dwie postaci z identyfikacji Żywca, kółka Audi), usuwanie postaci z logo (np. projekty agencji Klüg z usuniętymi brand heroes) lub całkiem nowe projekty znaków – wszystko to symbolicznie zachęcające ludzi, by potraktowali potrzebę izolacji poważnie i zachowali „social distancing”.
 
Znane marki w czasie pandemii
Znane marki w czasie pandemii - grafika 2
Jak często w takich przypadkach bywa, wachlarz reakcji na takie działania jest szeroki. Jedni zachwycają się pomysłowością stosowanych zabiegów, które wykorzystując jedynie kilka prostych zabiegów potrafią zmienić logo w coś na kształt niemalże kampanii społecznej. Nie można tutaj odmówić markom (lub agencjom je obsługującym) kreatywności i szybkości reakcji. Z drugiej strony w kierunku wielkich firm padają zarzuty o brak realnych działań w zwalczaniu pandemii, np. w ochronie zdrowia swoich pracowników. W takim przypadku stosowanie marketingowych zabiegów wskazywane jest jako wykorzystywanie sytuacji do podreperowania wizerunku firmy.
Znane marki w czasie pandemii - Nike
Nieco inną drogą poszedł odzieżowy gigant Nike. By przyłączyć się do akcji, zamiast zabawy znakiem, wybrał kampanię opartą o tekst sprytnie zachęcający do pozostania w domu.

Wiele komentarzy wzbudziły również działania Coca-Coli, która początkowo umieściła na Times Square billboard z rozstrzelonymi literami w logo, ale później… ogłosiła zupełne zaprzestanie działań marketingowych do odwołania, przekazując jednocześnie 120 milionów dolarów na pomoc w walce z pandemią. Trzeba przyznać, że odróżniła się tym na tle innych międzynarodowych korporacji. I tutaj również wywołała bardzo różne reakcje i komentarze.
Sytuacja, w której wszyscy się znaleźliśmy, wpływa na wszystko, nic więc dziwnego, że szybko znalazła odzwierciedlenie w świecie marketingu i brandingu. Pod tym względem ciekawe będzie obserwowanie dalszego rozwoju komunikacji marek dostosowanej do najnowszych wydarzeń.