Sklep internetowy bez bezpiecznych i szybkich płatności online może spodziewać się mniejszej konwersji i porzuconych przez klientów koszyków. Dla kupujących cena za towar ma znaczenie, ale bardzo ważna jest też wygoda zakupów. Pod tym pojęciem kryje się między innymi UX strony, wygodne płatności czy etap zwany ostatnia milą, czyli czas od finalizacji zakupu do dostarczenia produktu do klienta. Płatności grają wśród tych czynników szczególną rolę, bowiem chodzi tutaj o pieniądze klientów, a te muszą być bezpieczne. Jak wygląda rynek płatności i na co zwrócić uwagę podczas ich implementacji? O tym poniżej.


Rynek e‑płatności w Polsce

E‑commerce w naszym kraju to około 30 tysięcy e‑sklepów. Tak podaje przedsiębiorstwo analizy danych Bisnode w jednym ze swoich raportów (https://bit.ly/2XiQ9u6). Dane te pochodzą z roku 2019, trzeba więc wziąć pod uwagę wzrosty, które pojawiły się w marcu i kwietniu. W tych miesiącach wiele firm przeniosło się do sieci, gdzie zaczęły sprzedawać swoje towary. Te 30 tysięcy e‑sklepów różni się jednak od siebie. Korzystają z rozmaitych rozwiązań logistycznych oraz płatniczych, a to, które z nich pojawiają się w sklepie, zależy od preferencji klientów.

Dobrze jest przyjrzeć się analizom przeprowadzonym przez Gemius, które dostępne są w raporcie „E‑commerce w Polsce 2019”. Znajdziemy w nim między innymi informacje o tym, jakie metody płatności zachęcają do zakupów w e‑sklepach oraz jakie najczęściej wybierane są przez kupujących. W raporcie tym zawarty jest następujący akapit:

„Spośród różnych dostępnych form płatności internauci najchętniej wybierają możliwość szybkiego przelewu przez serwis płatności (opcja wskazana przez 66% kupujących). Warto zauważyć, że osoby najmłodsze (15–24 lata) są najbardziej otwarte na zróżnicowane formy płatności – od tradycyjnych, jak przelew, wysyłka za pobraniem czy płatność gotówką przy odbiorze, aż po płatność kartą przy składaniu zamówienia oraz płatności mobilne – zarówno Blik jak i kody QR. Serwisem płatności, z którego kupujący online korzystają najczęściej jest PayU, który został wskazany przez aż 55% spośród tych, którzy robią zakupy online i korzystają z szybkiego przelewu przez serwis płatności”.

Jak widać, PayU jest jednym z najbardziej rozpoznawalnych operatorów płatniczych. Na drugim miejscu w tym zestawieniu znajdują się Przelewy24. 

Nie możemy zapominać o BLIK‑u, który stał się hitem w naszym kraju. Tylko w 2018 roku za pomocą tego narzędzia przeprowadzono 91 milionów transakcji o wartości ponad 12 miliardów złotych (https://bit.ly/2XLNDf2). BLIK stał się narzędziem, które pokochali Polacy, co zresztą nie dziwi, wystarczy popatrzeć, jak często sięgają po nie klienci.


Bezpieczne płatności
 
Czym kierować się podczas wyboru operatora?

OK, wiemy już, że PayU oraz Przelewy 24 są wybierane przez polskich klientów podczas płatności w sklepach internetowych. Jednak czym jeszcze warto kierować się podczas wyboru operatora płatności? Uwagę warto zwrócić na bezpieczeństwo, prostotę obsługi i dostępne opcje płatności. Dobrze jest też przyjrzeć się, jakie opłaty będziemy ponosić podczas korzystania z takiej usługi. Przeważnie są to niewielkie prowizje od transakcji, które różnią się zależnie od operatora. System płatności musi bowiem być atrakcyjny nie tylko dla klienta, ale także dla nas samych. Tutaj jeszcze jedna uwaga – różne systemy CMS sklepów pozwalają na różne integracje i rozwiązania. Oczywiście finalnie można podłączyć każdego operatora, ale może wymagać to dodatkowej pracy i czasu.

Przykładowo autorski system CMS od Sun Group pozwala na bezproblemowe i szybkie połączenie sklepu internetowego z PayU oraz Przelewy24. Obie platformy dają możliwość szybkich płatności z różnych banków za pomocą kart płatniczych oraz BLIK‑iem. Bez problemu podepniemy do sklepu również PayPala oraz PayPal Checkout – szybki sposób na zapłatę z ominięciem procesu zakupowego sklepu. To drugie rozwiązanie jest idealne dla osób, które mają konto w PayPalu, bo tacy klienci nie muszą nawet wypełniać formularza dostawy. Dodatkowo warto zwrócić uwagę na to, że wykorzystany w CMS Paymentwall (należący do PayU) pozwala na regulowanie tego, jakie metody płatności będą dostępne w danym kraju. To znaczy, że inne banki pojawią się na stronie polskiej, a inne na przykład w Holandii. 

Oczywiście powyższy przykład dotyczy tylko jednego CMS, ale pokazuje, jak wiele opcji mamy do wyboru. Nie możemy zapominać, że niektórzy z naszych klientów chętnie skorzystają z zakupów ratalnych, które także oferowane są na przykład w PayU, więc warto dać im taką możliwość. Ważne jest to, że korzystając ze sprawdzonych operatorów, mamy pewność, że nasze transakcje, a co za tym idzie pieniądze klientów, są bezpieczne. O to przecież nam chodzi, prawda?