E-mail marketing: 10 zasad, które musisz przestrzegać aby kampanie mailingowe były skuteczne.

W opinii społecznej panuje przekonanie, że e-mail marketing jest nieskutecznym sposobem na zdobywanie nowych klientów. Setki maili, które trafiają na nasze skrzynki traktujemy jako spam i utwierdzamy się w przekonaniu, że nikt tego nie czyta i nasz marketing internetowy nie zakłada tej metody kontaktu z odbiorcami. Czy aby na pewno tak jest? Przedstawiamy 10 zasad (i jeden bonus), które pomogą Ci przeprowadzić skuteczniejsze kampanie e-mail marketingu.

Jeżeli do tej pory Twoje kampanie mailingowe nie przynosiły Ci spodziewanego odzewu lub dopiero zaczynasz przygodę z e-mail marketingiem, ten artykuł jest dla Ciebie. Przeczytaj go uważnie i zacznij stosować od dziś stosować skuteczniejsze strategie. Sam marketing automation nie pomoże.

1. Temat - skup się na swoich odbiorcach

Temat wiadomości nie może wprowadzać klienta w błąd. Wszelkie próby oszukania odbiorcy mogą skończyć się opłakanym skutkiem. Nie stosuj żadnych trików, które mają zachęcić odbiorcę do otworzenia maila. Nie pisz całego tematu dużymi literami. Jeżeli masz możliwość używaj spersonalizowanych zwrotów imiennych np. „Krzysztofie, mamy dla Ciebie specjalny bon na zakupy w naszym sklepie.”. Zalecamy jednak stosować krótkie tematy, aby lepiej zwracać uwagę i nie narażać się aby użytkownik od razu kierował wiadomość do folderu spam.

2. Nadawca - skuteczny mailing od tego zależy

Zaraz po temacie, to jeden z głównych czynników, który ma wpływ na to czy odbiorca otworzy i przeczyta zawartość maila. Nadawcą wiadomości powinna być konkretna osoba wymieniona z imienia i nazwiska. Np. Jan Kowalski. Dopuszczalna jest również forma, w której podajemy skąd jest owa osoba czyli np. Jan Kowalski z firmy X. W ten sposób wzbudzamy zaufanie wśród odbiorców ale także wśród filtrów antyspamowych.

3. Treści wiadomości - uważaj na słowa

Filtry antyspamowe bardzo czułe są na hasła, które mają podkreślać atrakcyjność ofert. Tak więc zastanów się dobrze, zanim użyjesz takich zwrotów jak Super, Extra, Mega itp. Pojawienie się tych słów może powodować, że Twoja wiadomość przez wiele skrzynek pocztowych zostanie uznana jako spam. Ponadto nie używaj wykrzykników, a jeżeli już musisz to niech będzie to tylko jeden znak, nigdy więcej. Podobnie ma się kwesta ze znakami zapytania.

4. Stosunek grafiki do treści

Powiadają, że wszystko jest dla ludzi, tylko z umiarem. Ta maksyma sprawdza się doskonale również tutaj. Jeżeli Twoja wiadomość składa się tylko z grafiki, możesz być pewny, że zostanie uznana za spam, a nawet jeśli nie, to odsetek ludzi, którzy zobaczą tą wiadomość i tak jest znikomy. Grafika w Twojej wiadomości nie powinna zawierać więcej miejsca niż tekst. Postaraj się ograniczyć stosowanie obrazków do minimum, ponieważ większość programów do odbioru poczty i tak w pierwszej kolejności blokuje ich wyświetlanie.

5. Waga wiadomości

Zbyt duża waga Twojego maila, może spowodować uznanie go za spam. Przyjęte jest aby nie przekraczać wagi 400 KB. Jeżeli chcesz wysłać załącznik, powinieneś umieścić go na serwerze, a w mailu podać do niego odnośnik. Warto zauważyć, że w przypadku Gmaila, wiadomości, które przekraczają 140 KB mogą wyświetlać się nieprawidłowo. Zadbaj też o czytelny kod html. To pomoże Ci uzyskać mniejszą wagę wiadomości, ale także będzie lepiej traktowany przez filtry antyspamowe.

6. Link wypisu z subskrypcji

Nie bądźmy nachalni. Upodobania naszych klientów z czasem mogą się zmienić. Musimy to uszanować i pozwolić im w każdej chwili wypisać się z otrzymywania wiadomości e-mail od nas. W tym celu należy dodać na końcu wiadomości link, za pomocą którego mogą się wypisać z listy subskrybentów. Co więcej, nie jest to tylko kwestia dobrego zachowania, ale przede wszystkim obowiązek prawny. Żaden mail nie może zostać wysłany do Twoich klientów, jeżeli nie będzie w nim linku rezygnacyjnego.

7. Segmentacja odbiorców

Bardzo mało osób zdaje sobie sprawę jak ważna jest to kwestia podczas tworzenia kampanii e-mailowych. Nie wszyscy Twoi klienci mają te same upodobania, a te różnią się w zależności od płci, wieku, miejsca zamieszkania czy zainteresowań. Dlatego należy poświęcić czas nad potencjalnymi klientami. Niezmiennie ważne jest opracowanie potrzeb klientów i na tej podstawie dokonanie ich segmentacji wyróżniając różne grupy docelowe, do których można kierować różne informacje. Warto o tym pamiętać i segmentować swoją bazę adresów ze względu właśnie na ten czynniki. To poprawi atrakcyjność i zwiększy konwersję.

8. Systematyczność email marketingu

Zadbaj o to aby wysyłane przez Ciebie kampanie mailowe były wysyłane systematycznie w określonych odstępach czasowych np. raz na tydzień lub raz na dwa tygodnie. Unikaj częstszego wysyłania maili. Przyzwyczaj klienta do pewnego schematu i sztywno się go trzymaj.

9. Porządek listy mailingowej

Adresy e-mail się zmieniają, co za tym idzie część adresów w Twojej bazie może być nieaktualna. Wysyłanie wiadomości na nieistniejące skrzynki może doprowadzić do tego, że zostaniesz uznany za spamera. Warto zadbać o to aby wszystkie adresy w naszej bazie były aktualne. Sprawdzić to możemy za pomocą tzw. twardych odbić. Czyli maili, które nie mogą być dostarczone z uwagi na nieistniejące konto e-mail. Większość narzędzi oferuje automatyczne usunięcie maila z bazy, jeżeli trafi na twarde odbicie.

10. Testy - od tego zależą kolejne kampanie mailingowe

Testy to nieodzowna część każdej kampanii mailingowej. Przede wszystkim wyciąganie wniosków i tworzenie wartościowych treści bujdą pozytywne relacje i stanowią skuteczny email marketing. To doskonała okazja aby sprawdzić, które tematy powodują większą liczbę otwarć. Warto też sprawdzić czy nasza treść otwiera się poprawnie we wszystkich popularnych skrzynkach pocztowych, jak również czy otwiera się poprawnie na urządzeniach mobilnych. Coraz więcej ludzi odbiera pocztę na swoim smartfonie, warto o nich pamiętać, dlatego należy zawracać uwagę na wyniki kampanii i optymalizować kolejne mailingi w oparciu o pozyskiwane dane, tak aby utrzymywać treści na wysokim poziomie. Kluczowym wskaźnikiem jest open rate, który wskazuje jaki % użytkowników było skłonnych kliknąć w nasze reklamy jakie zawierała treść wiadomości.

Bonus - Landingi

Mówiąc inaczej, to strony docelowe. Zazwyczaj kieruje się na nią ruch w związku z przeprowadzoną kampanią reklamową, w celu nawiązania kontaktu oczekując konkretnych działań ze strony użytkowników. Najczęściej jest to zakup, zapis do newslettera lub założenie konta w serwisie. Jest wsparciem akcji promocyjnej, ale bywa również tak, że odgrywa rolę stałej strony internetowej. Skuteczność e-mail marketingu można wesprzeć stworzeniem określonego landingu, do którego użytkownicy będą trafiać z otrzymanej wiadomości email, np. na konkretną sprzedaż produktów. Zachęcamy do przeczytania naszego wpisu o tym czym jest landing page i jak go pozycjonować: link

Podsumowując strategię email marketingu

Przede wszystkim - analizuj wyniki kampanii. Jeżeli w swoich kampaniach będziesz stosował się do powyższych zasad, możesz mieć pewność, że konwersja będzie rosła (czyli open rate), co w konsekwencji powinno przełożyć się na wzrost sprzedaży i wskaźnik zaangażowania z Twoją marką czy produktami. I przekonasz się, że mailingi reklamowe doskonale uzupełniają Twój marketing internetowy. Wartym do zbadania obszarem jest również łączenie kampanii e-mail marketingu z Google Ads. Dzięki temu docierasz do osób korzystających ze skrzynek pocztowych Gmail. Ogłoszenie wyświetlane jest w zakładce "oferty" na górze strony wg preferencji odbiorców. To jednak temat na osobny wpis.

Zachęcamy do sprawdzenia naszego autorskiego rozwiązania do prowadzenia kampanii e-mailowych - SunMail. Skuteczne narzędzie do wysyłki newsletterów, mailingu czy autoresponderów. Odwiedźcie stronę www.sunmail.pl aby dowiedzieć się więcej.

SunMail - intuicyjne narzędzie do wysyłania maillingu i newsletterów