Przepis na e-commerce z 3 milionów składników

Firma Horeca Parts to prawdziwy gigant w swojej niszy. Specjalizując się w sprzedaży części zamiennych dla firm z branży gastronomicznej, od 2014 roku buduje swoją pozycję na rynku.
W portfolio firmy znajduje się imponująca liczba ponad 3 milionów części do urządzeń gastronomicznych - od drobnych śrubek po skomplikowane elementy pieców konwekcyjno-parowych.

Potrzeby
W świecie e-commerce to, co stanowi o sile firmy, często staje się źródłem jej największych wyzwań. W przypadku Horeca Parts ogromna liczba SKU (3 miliony produktów) z jednej strony dawała klientom niezrównany wybór, z drugiej - powodowała szereg problemów technicznych i użytkowych.
- Strona internetowa działała wolno, frustrując potencjalnych klientów.
- Wyszukiwarka produktów z trudem przetwarzała tak ogromną bazą danych.
- Stworzenie logicznej struktury kategorii, zrozumiałej dla klienta, stało się prawdziwym wyzwaniem.
- Brak wersji mobilnej odcinał firmę od rosnącej grupy użytkowników smartfonów.
Te problemy przekładały się bezpośrednio na utratę potencjalnych zamówień, a na to Horeca Parts nie mogła sobie pozwolić.
Wyzwania projektu
Kluczowym wyzwaniem podczas tego projektu było przeniesienie danych z jednej platformy na drugą bez utraty ruchu. Każdy błąd na tym etapie mógł wiązać się z utratą klientów, spadkiem pozycji w wynikach wyszukiwania i, co za tym idzie, utratą przychodów.
Kolejne wyzwanie - ku naszemu zaskoczeniu - nie dotyczyło kwestii technicznych, czy integracji systemów, lecz zrozumienia specyfiki branży gastronomicznej.
Stojąc z boku, wydaje się, że to dość proste, jednak po zapoznaniu się z pierwszą garstką kategorii typu: piece konwekcyjno-parowe, perkolatory, pakowarki czy miesiarki spiralne - zrozumieliśmy, że wchodzimy na dotychczas nieznany grunt.
Ogromna liczba kategorii i produktów wymagała realizacji konkretnych funkcjonalności:
- Uproszczenia nawigacji i wyszukiwania produktów.
- Zaproponowania nowej architektury strony, uwzględniającej podział na części i urządzenia w menu, wyszukiwarce i filtrach.
- Zdefiniowania nowego, bardziej przejrzystego podziału kategorii produktów.
Dodatkowo sporym wyzwaniem okazała się konieczność dodania do systemu ogromnej ilości rysunków technicznych 3D przez klienta. Musieliśmy znaleźć sposób na efektywne zarządzanie tą bazą grafik i ich prezentację użytkownikom.

Rozwiązania
Po dokładnej analizie potrzeb klienta i zbadaniu zachowań użytkowników wdrożyliśmy szereg dedykowanych rozwiązań, dzięki którym nowa strona Horeca Parts stała się nie tylko szybka i zoptymalizowana pod urządzenia mobilne, ale przede wszystkim intuicyjna i przyjazna dla użytkownika.
1. Zaawansowana wyszukiwarka - to serce nowego systemu. Umożliwia wyszukiwanie produktów z podziałem na części i urządzenia oraz pokazuje powiązane produkty w wynikach wyszukiwania.Taki sposób działania znacząco ułatwia klientom znalezienie dokładnie tego, czego potrzebują, nawet jeśli nie znają dokładnej nazwy czy numeru części.
2. Intuicyjne filtry na stronie głównej - tu dokonaliśmy małej rewolucji. W miejscu tradycyjnego banera głównego wdrożyliśmy cztery filtry, które krok po kroku prowadzą do odnalezienia właściwego produktu. Użytkownik wybiera po kolei rodzaj części, rodzaj urządzenia, producenta, a na końcu model urządzenia. W tym samym widoku umożliwiliśmy również wygodne pobranie dokumentacji technicznej, co jest nieocenione dla profesjonalistów z branży.
3. Funkcjonalność lokalizacji danej części na rysunku technicznym- to innowacyjne podejście, które znacząco ułatwia odnalezienie każdej części. Pierwszym krokiem jest opcja dodawania przez operatora CMS rysunku technicznego do konkretnego urządzenia. Drugim - możliwość wyszukania na nim konkretnej części przez klienta i bezpośredniego przejścia do jej strony produktowej.To rozwiązanie nie tylko usprawnia proces zakupowy, ale także minimalizuje ryzyko błędów przy zamawianiu części.
4. Nowy layout - tworząc nowe grafiki postawiliśmy na proste formy i dobre kontrasty. Odświeżyliśmy również kolory marki, czyniąc je bardziej nasyconymi i przyjemnymi dla oka. Motywem przewodnim stała się grafika nakrętki do śrubki, która jest częścią logotypu - to subtelne nawiązanie do specyfiki działalności firmy.
5. Wersja mobilna strony - całość projektu dopełniła bardzo intuicyjna wersja mobilna, która umożliwia korzystanie ze wszystkich dedykowanych funkcjonalności. To kluczowe w czasach, gdy coraz więcej profesjonalistów korzysta z urządzeń mobilnych nawet w pracy.
6. Migracja danych produktowych i zamówień - oprogramowanie starego i nowego rozwiązania różniły się, więc zastosowaliśmy dedykowane narzędzie migracyjne, dzięki któremu zostały przeniesione zarówno dane produktowe (opisy, ceny, zdjęcia, atrybuty itd.) jak i dane transakcyjne (historia zamówień, kont klientów).
7. Integracje - sklep Horeca Parts zintegrowaliśmy z systemem ERP, co wymagało od nas realizacji dedykowanego API, dzięki któremu procesy sprzedażowe i logistyczne przebiegają sprawniej, zapewniając pełną kontrolę nad danymi oraz bieżącą aktualizację informacji.
Zastosowane technologie, rozwiązaniaoraz integracje
Efekty naszej pracy
Skierowany zarówno do klientów B2C jak i B2B, zrealizowany w oparciu o zasady UX i UI, dzięki czemu w pełni odpowiada potrzebom klientów.
Sklep dostępny jest w pięciu językach (polski, angielski, rumuński, czeski, niemiecki) i w trzech walutach (pln, korona, euro).
Dzięki zastosowanym technologiom strona z 3 milionami SKU działa bardzo szybko, pozytywnie wpływając na wskaźnik odrzuceń.
Sklep Horeca Parts jest teraz dostępny na wszystkich urządzeniach końcowych, umożliwiając korzystanie z wszystkich zrealizowanych funkcjonalności, które są dostępne w wersji desktopowej.
Innowacyjna funkcjonalność pozwala na odnalezienie właściwej części na rysunku technicznym oraz bezpośrednie przejście na jej kartę produktu.
Dzięki wszystkim zastosowanym funkcjonalnością i intuicyjnym wyszukiwaniu produktów podniósł się współczynnik konwersji.
Podsumowanie
Podsumowując, projekt dla Horeca Parts pokazał, że nawet w przypadku ekstremalnie dużej liczby produktów, można stworzyć przyjazny i efektywny sklep internetowy.
Kluczem do sukcesu okazało się głębokie zrozumienie specyfiki branży i potrzeb klientów, połączone z innowacyjnymi rozwiązaniami technologicznymi i dedykowanymi funkcjonalnościami, które wyróżniają Horeca Parts na rynku. Wszystko to znacząco poprawiło doświadczenia zakupowe klientów i umocniło Horeca Parts na pozycji lidera w branży części zamiennych dla gastronomii.
w kontakcie

