WCAG 2.2.
Nowe obowiązki.
Realne korzyści.

wcag

WCAG 2.2. to zbiór wytycznych, które pomagają tworzyć strony internetowe i aplikacje cyfrowe w sposób przyjazny

Dzięki ich zastosowaniu z witryny mogą swobodnie korzystać m.in. osoby niewidome, słabowidzące, niesłyszące, mające trudności z poruszaniem się, zaburzenia poznawcze, a także użytkownicy technologii wspomagających – takich jak czytniki ekranu.

Brak zgodności to ryzyko kar, skarg klientów, ale i utraty przewagi konkurencyjnej.

Na czym polegają wymagania WCAG 2.2?

Wytyczne WCAG 2.2 zorganizowane są wokół czterech kluczowych zasad, które razem tworzą fundament dostępności cyfrowej:

Postrzegalność

Informacje i elementy strony/ aplikacji, muszą być przedstawione w taki sposób, aby użytkownik mógł je zauważyć i zrozumieć, niezależnie od używanego zmysłu czy technologii wspomagającej.
Przykłady:

Tekst ALT dla grafik

Osoba niewidoma nie zobaczy zdjęcia produktu, ale dzięki czytnikowi ekranu usłyszy jego opis, np.: „Zielony fotel na metalowych nogach”

Dobry kontrast kolorów

Zbyt niski kontrast między kolorami, np. szary tekst na białym tle, utrudnia czytanie osobom słabo widzącym.

Możliwość powiększenia tekstu

Osoby starsze lub z wadą wzroku powinny łatwo powiększyć tekst bez zaburzenia układu strony.

Funkcjonalność

Strona powinna być dostępna i łatwa w obsłudze niezależnie od sposobu nawigacji, np. za pomocą klawiatury, ekranu dotykowego czy technologii asystujących. Jej funkcjonalność nie może zależeć wyłącznie od użycia myszy. Przykłady:

Obsługa klawiaturą

Osoba z ograniczoną sprawnością rąk może poruszać się po stronie tylko za pomocą klawisza Tab.

Przemyślana nawigacja

Użytkownik powinien zawsze wiedzieć, gdzie się znajduje i jak wrócić do poprzedniej strony.

Brak pułapek

Formularz, z którego nie da się wyjść klawiaturą, to dla wielu osób bariera nie do przejścia.

Zrozumiałość

Treści i interakcje na stronie muszą być czytelne, logiczne i przewidywalne – bez skomplikowanego języka, mylących nawigacji ani nieoczekiwanych zachowań systemu. Przykłady:

Prosty język

Zamiast komunikatu „proszę zautoryzować dostęp”, lepiej użyć prostego i zrozumiałego: „Zaloguj się”.

Zrozumiałe przyciski

Zamiast ogólnego „Wykonaj akcję” lepiej użyć konkretnego „Dodaj do koszyka”.

Informacje o błędach

Po błędnym wpisaniu maila formularz powinien wyraźnie wskazać problem: „Adres e-mail jest nieprawidłowy”.

Kompatybilność

Strona powinna być niezawodna i zgodna z różnymi przeglądarkami, urządzeniami oraz technologiami wspierającymi osoby z niepełnosprawnościami. Przykłady:

Poprawny kod HTML

Umożliwia prawidłowe działanie strony we wszystkich środowiskach technicznych.

Zgodność z czytnikami ekranu

Elementy strony muszą być opisane w sposób, który umożliwia ich odczyt przez narzędzia dla osób niewidomych.

Dynamiczne komunikaty

Komunikaty (np. „dodano do koszyka”) powinny być dostępne dla technologii wspomagających (aria-live).

Więcej o zasadach WCAG 2.2. możesz przeczytać tutaj

Poziomy zgodności WCAG – który jest obowiązkowy?

Wytyczne WCAG (Web Content Accessibility Guidelines) dzielą się na trzy poziomy zgodności. Poziom zgodności określa, w jakim stopniu strona internetowa spełnia wymagania dostępności cyfrowej. Im wyższy poziom, tym bardziej strona jest przyjazna dla osób z różnymi potrzebami i ograniczeniami.

Poziom A

Absolutne minimum, które zapewnia podstawową dostępność treści.

Poziom AA

Wymagany przepisami prawa, obejmuje większość barier utrudniających korzystanie ze stron internetowych,

Poziom AAA

Najwyższy standard, zalecany, ale niewymagany prawnie.

Hendi
Do kiedy należy wdrożyć poprawki?
W Polsce przepisy dyrektywy zwanej Europejskim Aktem o Dostępności (EAA) zostały wdrożone poprzez ustawę z dnia 26 kwietnia 2024 r. o zapewnianiu spełniania wymagań dostępności niektórych produktów i usług przez podmioty gospodarcze.
Ustawa ta wchodzi w życie 28 czerwca 2025 roku.
  • Od 28 czerwca 2025 roku każde nowe rozwiązanie cyfrowe musi być zgodne z wymaganiami WCAG 2.2.
  • Rozwiązania już istniejące (powstałe przed wejściem w życie ustawy) należy dostosować do 28 czerwca 2030 roku.
  • Ze względu na liczbę elementów do weryfikacji / poprawy, warto rozpocząć przygotowania odpowiednio wcześniej, aby zapewnić zgodność bez pośpiechu i dodatkowych kosztów.

Dlaczego warto wdrożyć dostępność cyfrową już teraz?

Wprowadzenie dostępności zgodnej z WCAG 2.2 to nie tylko obowiązek prawny, ale również realna szansa na rozwój, poprawę jakości usług i budowanie odpowiedzialnej marki. Oto kluczowe powody, by nie czekać do ostatniej chwili:

Przewaga konkurencyjna
Wielu przedsiębiorców nie zna jeszcze nowych przepisów. Wczesne wdrożenie dostępności pozwala wyróżnić się na rynku i zbudować przewagę wizerunkową.
Dostęp do nowych grup klientów
Strona dostępna cyfrowo trafia także do osób starszych, z niepełnosprawnościami i użytkowników technologii wspomagających. To miliony potencjalnych klientów, często pomijanych w standardowej komunikacji.
Wizerunek marki odpowiedzialnej społecznie
Realizacja zasad dostępności wzmacnia zaufanie do firmy – zarówno w oczach klientów, jak i pracowników czy partnerów biznesowych. To konkretny dowód działania zgodnego z ideą inkluzji i równego dostępu.
Wdrożenie rozłożone w czasie
Działanie z wyprzedzeniem umożliwia spokojne, etapowe wdrażanie zmian. Pozwala uniknąć kosztów i chaosu typowego dla realizacji „na ostatnią chwilę”.
Lepsza jakość strony lub aplikacji
Dostępność poprawia nawigację, czytelność treści, i szybkość ładowania. Zyskują na tym wszyscy użytkownicy – nie tylko ci ze szczególnymi potrzebami.
Wkład w realną zmianę społeczną
Dostępność cyfrowa to krok w stronę bardziej sprawiedliwego i równego internetu. To konkretne działanie, które realnie wpływa na jakość życia wielu osób.

Gotowa checklista do pobrania

Przygotowaliśmy checklistę, która pozwala ocenić dostępność strony lub aplikacji zgodnie z WCAG 2.2 (poziomy A i AA – wymagane prawnie)

  • Prawie 50 wymagań WCAG 2.2 z opisem znaczenia każdego z nich
  • Idealna do audytu strony lub aplikacji – wypełniasz TAK / NIE / NIE DOTYCZY
  • Oszczędza godziny analizy – gotowa do użycia przez Twój zespół lub wykonawcę
Pobierz listę kontrolną WCAG 2.2

Zaprojektujemy i wdrożymy Twój sklep internetowy zgodny z wymogami WCAG 2.2.

Szanujemy Twoją prywatność!
Witamy! Stosujemy pliki cookie w celu zapewnienia prawidłowego funkcjonowania serwisu. Możemy również wykorzystywać pliki cookie własne oraz naszych partnerów w celach analitycznych i marketingowych, w szczególności dopasowania treści reklamowych do Twoich preferencji. Korzystanie z analitycznych i marketingowych plików cookie wymaga zgody, którą możesz wyrazić, klikając „Zaakceptuj”. Jeżeli chcesz dostosować swoje zgody dla nas i naszych partnerów, kliknij „Zarządzaj cookies”. Wyrażoną zgodę możesz wycofać w każdym momencie, zmieniając wybrane ustawienia.
Zobacz więcej