System do zarządzania informacjami o produktach, w skrócie PIM pełni kluczową rolę w gromadzeniu i centralizacji informacji produktowych pochodzących z różnych źródeł. Aktualizacja danych we wszystkich kanałach oraz dodawanie nowych produktów do oferty zajmują znacznie mniej czasu niż w tradycyjnych rozwiązaniach.
Dzięki możliwości porządkowania, systematyzowania i uspójniania oferty, PIM umożliwia rozwijanie strategii e-commerce, sprzedaży omnichannel oraz ekspansję na nowe rynki.Przedstawiamy 7 korzyści związanych z wdrożeniem systemu PIM.
Lepsze zarządzanie danymi produktowymi
PIM jest centralną bazą informacji dla wszystkich danych produktowych. Informacje, które były rozproszone w wielu systemach, zostają skatalogowane i posegregowane.
Dzięki takiemu zarządzaniu informacjami o produkcie klienci mają dostęp do aktualnych i spójnych informacji produktowych, niezależnie od tego, czy korzystają z danego sklepu internetowego, marketplace'a czy profilu w mediach społecznościowych. Dane są zarządzane z jednego, scentralizowanego miejsca, a to ułatwia dodawanie nowych produktów czy aktualizację informacji w już istniejących i to w czasie rzeczywistym.Podsumowując - zarządzanie danymi produktowymi w PIM, oznacza mniej arkuszy excel, mniej chaosu i ostatecznie wyższą jakość danych.
Szybsze wprowadzanie produktów na rynek
System PIM może być zasilany informacjami na wiele sposobów np. poprzez API, które wystawiają producenci - dzięki temu w krótkim czasie można pobrać zdjęcia i atrybuty produktów oraz przeedetować opisy, aby były unikalne pod kątem SEO.
Dzięki systemowi PIM bardzo szybko można kopiować dane z jednego produktu na drugi, a możliwość robienia masowych zmian, przyspiesza przygotowanie danych o produktach np. na sezonowe akcje marketingowe. Gotowe informacje mogą być opublikowane jednocześnie w wielu miejscach.
Bogatsze, bardziej szczegółowe opisy produktów
Karta produktu w PIM może zostać uzbrojona w dowolną ilość pól do uzupełniania, co służy do tworzenia bogatego w treści, ciekawego contentu, który wyróżnia się na tle konkurencji. Im lepiej zaprezentowany jest produkt - zarówno w warstwie tekstowej jak i wizualnej, tym większa szansa na jego sprzedaż.
System PIM umożliwia tworzenie opisów produktów dopasowanych do poszczególnych kanałów, na których zostaną opublikowane np. operator może wybrać, które zdjęcia produktowe mają wyświetlać się w konkretnych kanałach sprzedaży. To sprawia, że oferta jest lepiej dopasowana do miejsca potencjalnej sprzedaży.
Zwiększenie produktywności zespołu
System PIM ułatwia codzienną pracę zespołu e-commerce - poszczególne osoby mogą mieć przypisane różne role i uprawnienia, dzięki czemu w tym samym czasie praca nad opisem, może być wykonywana przez kilka osób.
PIM eliminuje problem przełączania się pomiędzy różnymi systemami w celu poprawienia, albo aktualizacji opisu czy zdjęcia.
Co więcej, na wdrożeniu systemu do zarządzania informacjami o produktach zyskają również handlowcy (zawsze aktualne dane o produktach) czy pracownicy działu marketingu (bogate źródło do tworzenia materiałów reklamowych).
Wsparcie działań omnichannel
PIM pozwala na łatwe zarządzanie informacjami w różnych kanałach sprzedaży, takich jak sklepy internetowe, sklepy stacjonarne, media społecznościowe, aplikacje mobilne czy różne marketiplace-y. Dzięki temu klienci mają dostęp do spójnych i aktualnych informacji, niezależnie od kanału, który wybiorą jako pierwszy.
Co więcej, w systemie PIM dane mogą być przekształcane pod kątem różnych formatów, mapowania itp., odpowiednich dla danego kanału.
Takie podejście umożliwia sprawne rozszerzania sprzedaży o kolejne miejsca w sieci - również na rynkach zagranicznych m.in. przez możliwość dopasowania danych do kontekstu danego rynku (tłumaczenie opisów, dostosowanie informacji do wymogów prawnych danego kraju).
Optymalizacja działań pod SEO
PIM umożliwia tworzenie unikalnych i szczegółowych opisów produktów. Dzięki temu witryny internetowe zawierają treści, które są bardziej wartościowe dla użytkowników i bardziej „zrozumiałe” dla wyszukiwarek. Unikatowe opisy produktów są kluczowe w kontekście SEO, ponieważ pomagają uniknąć problemu z tzw. "duplicate content", który obniża pozycje w wynikach wyszukiwania.
System PIM ułatwia również zarządzanie słowami kluczowymi w opisach produktów - można je sprawnie aktualizować i dodawać w wielu kanałach naraz.
Wyższy współczynnik konwersji i mniej zwrotów
Precyzyjne, rozbudowane i aktualne dane o produktach tworzą lepsze doświadczenie użytkownika, budują zaufanie do marki i pozytywnie wpływają na decyzje zakupowe, a te wprost na lepszy współczynnik konwersji.
Dokładne informacje, spójne we wszystkich kanałach sprzedaży ułatwiają świadome zakupy. Szczegółowa lista parametrów, dobre zdjęcia, przykłady użycia produktów, filmiki - wpływają pozytywnie na mniejszą ilość zwrotów, a więc obniżają koszty działalności.
Podsumowanie
PIM to wszechstronne i bardzo potrzebne narzędzie w firmach stawiających na optymalizację kosztów i dynamiczny rozwój.
w e-commerce