Platformy B2B

Co firma może zyskać dzięki wdrożeniu platformy B2B?

Co firma może zyskać dzięki wdrożeniu platformy B2B?
Czy Twoja firma zatrzymała się na tradycyjnych procesach sprzedaży takich jak: telefoniczna obsługa klientów, maile, faxy itp. które są ostatecznie raportowane w arkuszach Excela? Zauważasz, że od pewnego czasu taka obsługa zamówień klientów, traci na efektywności? A może zarządzasz zespołem handlowym i poszukujesz nowego kanału do realizowania transakcji z kontrahentami B2B?

Jeśli odpowiedź na jedno z powyższych pytań brzmi “tak”, to już czas, by przeorganizować zespół handlowy, prowadzenie biznesu i wejść na wyższy, skuteczniejszy i łatwiejszy -zarówno dla Ciebie, jak i Twoich klientów - poziom prowadzenia biznesu.

Dowiedz się, czym jest platforma sprzedażowa B2B, w jaki sposób może rozwiązać Twoje problemy i co Twoja firma może dzięki niej zyskać. Zapraszamy do przeczytania artykułu.
Potencjał rynku i rozwój e-commerce B2B
Rynek B2B (business to business) rośnie w szybkim tempie na całym świecie.

W Polsce w ciągu ostatnich kilku lat wzrost ten wyniósł ponad 1 bln zł, łączna wartość wszystkich transakcji zawieranych pomiędzy firmami przekroczyła natomiast 3,5 bln zł wg badania Panelmarket. Z kolei roczna wartość takich transakcji zawieranych w internecie przekracza 600 mld zł.

Liderami w wykorzystaniu narzędzi internetowych w różnorodnych kanałach sprzedaży internetowej są Azja i Ameryka Północna. Dynamika wzrostu wartość sprzedaży GMV (Gross Merchandise Value) e-commerce B2B za okres od 2013 r. do 2019 r. w Europie wyniosła +42% i osiągnęła wartość 355 mld USD, w tym samym okresie w Azji wskaźnik wzrósł o 132%, osiągając wartość sprzedaży na poziomie 9,8 bln USD. Te dane pokazują, jak wielka jest siła i potencjał rynku B2B zarówno w Polsce, jak i na świecie (jeśli rozważasz wejście na zagraniczne rynki).

Polskie społeczeństwo, jak i społeczeństwa krajów wysoko rozwiniętych starzeją się, a na rynek jako kontrahenci i klienci wchodzą coraz młodsze pokolenia, które znacznie częściej korzystają z nowych technologii. Nieuchronnie świat zmierza w kierunku online.

Czy z biznesowego punktu widzenia warto przegapić ten moment na rozwój i patrzeć na konkurencję, która nadąża za zmianami i wzrostami?

Doświadczenie biznesowe pokazuje, że jeśli staniesz w miejscu, z czasem nakłady finansowe, jakich będziesz potrzebował, by gonić konkurencję, będą wielokrotnie wyższe. Lepiej stosować profilaktykę, a nie działania i środki doraźne.
Sprawne zarządzanie dostawcami i klientami
Posiadanie sklepu B2B pozwala na zarządzanie procesem sprzedaży w jednym miejscu poprzez:
  • zbieranie zamówień (również w czasie rzeczywistym, 24h/dobę)
  • zbieranie danych na temat klientów
  • realizację zamówień
  • kontrolę nad katalogiem produktów i zapasami
  • zarządzanie polityką cenową
  • możliwość zintegrowania z systemami takimi jak POS, Comarch, ERP i różnego rodzaju API
Zakupy poprzez platformę B2B wpływają korzystnie na postrzeganie Twojej firmy przez Kontrahentów - w szczególności jeśli platforma zakupowa jest przyjaźnie zaprojektowana i posiada wiele udogodnień.

Dobrze stworzona platforma B2B pod e-commerce oznacza, że Twoi klienci mają nie tylko bezpośrednią możliwość dokonania zakupów, ale i mogą zrobić to szybciej, łatwiej i skuteczniej, np. korzystając z tworzenia dedykowanych list zakupowych, gdzie jednym kliknięciem dodają wszystkie produkty do koszyka, z dodawania kilkunastu produktów z poziomu listy/kategorii produktów czy mając możliwość ustawienia konkretnego terminu dostawy na wybrany dzień.

Zwiększenie sprzedaży wśród aktualnych/stałych klientów
System B2B to również ułatwienia i korzyści dla kontrahentów. Zazwyczaj doceniają oni: całodobową dostępność oferty, możliwość zdalnego składania zamówień, nieograniczony czas na zapoznanie się z ofertą i dokonanie wyboru. Z kolei firma może zyskać:
  • Szerokie możliwości marketingowe systemów B2B wspierane pracą handlowców lub automatyzacją marketingu pomagają zwiększyć liczbę klientów
  • Zwiększanie wartości koszyka poprzez cross-selling i upselling (proponowanie produktów komplementarnych, czy wyższych modeli danego produktu)
  • Wzrost sprzedaży dzięki oferowaniu spersonalizowanych ofert, specjalnych akcji czy promocji dla wybranych grup klientów
  • Wzrost samoobsługi Kontrahenta, poprzez dostęp do indywidualnego panelu klienta
  • Możliwość ustawienia automatycznych powiadomień o nowej ofercie, indywidualnych rabatach, a także zmianach cen czy dostępności pozycji

Dodatkowo poprzez różnorodne funkcjonalności, możliwe jest zwiększenie współczynnika konwersji. Przykładowo, jeśli współczynnik konwersji wynosi 20% (nie porównujmy z poziomami współczynników konwersji dla branży B2C), to poprawa o dodatkowe 2 p.p. oznacza poprawę efektywności o 10%, co oznacza dodatkowe przychody - w zależności od wielkości firmy i obrotów nawet o kilkaset tysięcy czy kilka milionów złotych.

Automatyzacja procesów w firmie
Automatyzacja procesów dzięki wdrożeniu platformy B2B, będzie się przekładać na każdy obszar Twojego biznesu:
  • Integracja z księgowością, stanami magazynowymi czy obsługą klienta po optymalizację zasobów ludzkich
  • Platforma e-commerce przejmie rolę osób przyjmujących zamówienia, co z kolei usprawni procesy oraz przyspieszy realizację zamówień
  • Zwiększy się bezpieczeństwo transakcji oraz zostanie ograniczone ryzyko wystąpienia błędów, które często pojawia się przy ręcznej obsłudze zamówień
  • Pracownicy Działu Handlowego zostaną odciążeni od powtarzalnych czynności (np. wpisywanie zamówień w Excel). Zaoszczędzony czas będzie można poświęcić na budowanie relacji i pozyskiwanie nowych klientów.
Jeśli nie wdrożysz rozwiązania B2B, nie będziesz w stanie konkurować z firmami, które są w tym zwinne i korzystają z nowych technologii.
Możliwość ekspansji
Ecommerce B2B to nie tylko szansa, by targetować i komunikować się z aktualnymi klientami - to także szansa na rozwój sprzedaży na innych rynkach i przyciąganie nowych klientów. Dzięki rozbudowanym platformom hurtowym i dostępnym rozwiązaniom cyfrowym takim jak np. multistore, producenci czy hurtownicy nie mają praktycznie ograniczeń, by wejść na zagraniczne rynki czy w nowe branże.
Lepsze dane analityczne
Poprzez platformę B2B zyskasz lepszy i uporządkowany dostęp do swojej bazy kontrahentów wzbogacony o historię współpracy. Dzięki temu przeanalizujesz również sprzedaż poszczególnych kategorii, jak i samych produktów, klientów czy wartości koszyka. Taką platformę można również zintegrować z onlinowymi narzędziami analitycznymi, które pokażą mnóstwo cennych danych.
Uruchomienie platformy B2B, w celu zwiększenie sprzedaży w kanale online to ewolucja modelu biznesowego. Opłacalna! Korzyści płynące z handlu elektronicznego znacznie przewyższają początkowe wydatki.

Jeśli przekonujesz się lub jesteś przekonany, że wdrożenie takiej platformy jest konieczne do rozwoju Twojego biznesu - porozmawiajmy! Mamy doświadczenie i wiemy jak zrobić to dobrze.
Zobacz zalety platformy Sun B2B Zobacz opis realizacji dla Cosmo Group
Spis treści
Podobne artykuły
Przeczytaj również
Szanujemy Twoją prywatność!
Witamy! Stosujemy pliki cookie w celu zapewnienia prawidłowego funkcjonowania serwisu. Możemy również wykorzystywać pliki cookie własne oraz naszych partnerów w celach analitycznych i marketingowych, w szczególności dopasowania treści reklamowych do Twoich preferencji. Korzystanie z analitycznych i marketingowych plików cookie wymaga zgody, którą możesz wyrazić, klikając „Zaakceptuj”. Jeżeli chcesz dostosować swoje zgody dla nas i naszych partnerów, kliknij „Zarządzaj cookies”. Wyrażoną zgodę możesz wycofać w każdym momencie, zmieniając wybrane ustawienia.
Zobacz więcej