Platformy B2B

Sprzedawaj więcej dzięki platformie B2B!

Sprzedawaj więcej  dzięki platformie B2B!
Bez względu na to, czy zapadła już decyzja, aby wdrożyć platformę B2B czy proces decyzyjny jeszcze trwa, wiedz jedno: z platformą B2B naprawdę możesz sprzedawać więcej!

Jeśli w Twojej firmie zaopiekowane są już takie obszary jak:

- zamówienia hurtowe,

- zamówienia produktów o specyficznych cechach takich jak niestandardowe wymiary czy określony materiał,- baza klientów z otwartymi kontami i wstępnymi warunkami umowy/współpracy,

to nadal jest ogromna szansa na zwiększenie sprzedaży i to właśnie dzięki wyposażeniu firmy w takie narzędzie, jakim jest platforma B2B.
Mimo, że implementacja platformy B2B może wydawać się kosztem, to w rzeczywistości jest dobrą inwestycją - szczególnie, jeśli jej możliwości są w pełni lub bardzo dobrze wykorzystywane.

Zapraszamy do przeczytania artykułu.
Co zatem sprawia, że będziesz sprzedawać więcej dzięki wdrożeniu platformy B2B?
Sprzedaż w dowolnym miejscu i o dowolnym czasie

Nawet, gdy hurtownia jest zamknięta, a handlowiec/dział handlowy niedostępny, Ty i Twoja firma możecie nadal sprzedawać. Klient ma bowiem możliwość, by dokonać zamówienia o dowolnej porze i w miejscu, w którym jest mu wygodnie. Wystarczy dostęp do internetu i urządzenie - również mobilne - z którego może skorzystać. To zdecydowanie zwiększa możliwości sprzedażowe.

Automatyzacja zamówień

- bez zaangażowania pracowników i ręcznych zmian w zamówieniach.

Obsługa telefoniczna wszystkich klientów wymaga zwykle większych nakładów finansowych. Dzięki sprawnemu systemowi B2B czas, który handlowiec musiałby poświęcić na ręczne wprowadzanie zamówień, może wykorzystać na pozyskiwanie nowych klientów i nowe zadania. Z kolei klient może bliżej poznać produkt czy nawet całą kategorię produktów, przeczytać specyfikację, dokonać porównania i za pomocą kilku kliknięć dokonać zakupu - nawet na większą liczbę sztuk. Cały ten proces może odbyć się bez udziału handlowca, który poprzez oszczędność czasu i zmniejszenie liczby zadań będzie w stanie szukać możliwości na dalszy rozwój sprzedaży. Marki B2B mogą również wykorzystywać ERP lub OMS jako centralne źródło informacji — używając potężnych interfejsów API do synchronizacji tych systemów z platformą e-commerce.

Prezentacja zawsze aktualnej oferty

Posiadanie platformy B2B rozwiązuje problem nagłego doszkalania pracowników z aktualnej oferty produktowej. Każda nowość może znacznie szybciej zostać wdrożona do sklepu i być bardzo szybko zaprezentowana klientowi końcowemu. W ten sposób klient ma również możliwość sprawdzenia dostępności produktów, ilości sztuk w magazynie czy nawet promocji i niższej cenowo oferty. Z pewnością takie opcje znajdą przychylność wśród odbiorców Twojej firmy.

Warto tu również zaznaczyć, że prezentowanie nowości, promocji, rabatów wymaga często indywidualnego kontaktu handlowca z klientami. Dzięki rozwiązaniu technologicznemu i systemowi B2B dzieje się to niejako z automatu.
Przypisanie klientów do grup rabatowych

Takie podejście pozwoli Ci sprzedawać z odpowiednim rabatem, co z kolei przełoży się na większą chęć i komfort decyzji zakupowych klientów.

Poprzez treści edukacyjne udowadniasz klientom swoją wartość. Następnie zamykasz umowę, gdy Tobie zaufają.

Samo posiadanie aktualnego podglądu cen, jak i zamówień Twoich klientów z każdego miejsca i w każdym czasie pozwala Ci na szybszą i bardziej sprawną optymalizację cen, a przez to również sprzedaży i tym samym daje możliwość reagowania na zachodzące zmiany na rynku oraz stawania się coraz bardziej konkurencyjnym.

Budowanie powtarzalności zakupów i lojalności klientów

Przewagami sprzedażowymi platformy B2B są:

  • łatwa obsługa i prostota powtarzania tych samych zakupów - oznacza oszczędność czasu i wysiłku dla obu stron transakcji. Ponowne zamówienie tych samych produktów jeszcze nigdy nie było tak łatwe,
  • podgląd wszystkich koszyków klientów - co daje olbrzymią wiedzę na temat zachowań kontrahentów, jak i samej oferty produktowej. Pozwala również zadbać o kontrakty długoterminowe i budowanie lojalności, jaki i lepszych relacji biznesowych z ważnymi kontrahentami,
  • monitoring porzuconych, niedoszłych transakcji - w takiej sytuacji handlowiec może skontaktować się z klientem, zbadać przyczyny braku sfinalizowania transakcji i odpowiednio zareagować, np. poprzez zaoferowanie rabatu, by domknąć sprzedaż,
  • widok częstotliwości logowania się klientów do panelu B2B - jeśli klient nie loguje się, handlowiec ma szansę przede wszystkim dowiedzieć się o takiej sytuacji, jak i ustalić dlaczego, tak się dzieje oraz rozwiać wątpliwości potencjalnego użytkownika czy stwierdzić, że indywidualna obsługa w tradycyjny sposób będzie w danym wypadku korzystniejsza dla firmy.

Podsumowując tę część: wpływ na zwiększenie sprzedaży dzięki platformie B2B jest bezpośredni - poprzez podstawowe i odpowiednie funkcjonalności, jak i pośredni - np. dzięki oszczędności czasu handlowców i optymalizację dotychczasowych wyników.

Czy można zrobić coś jeszcze, by sprzedawać więcej z platformą B2B? Jak maksymalnie wykorzystać jej możliwości i potencjał?

Korzystaj regularnie z modułu promocyjnego, który powiadamia kontrahentów o spersonalizowanych ofertach specjalnych oraz zwiększa ich lojalność

Innowacje otworzyły drzwi do spersonalizowanych produktów, promocji, doświadczeń kasowych, komunikatów marketingowych i dostosowywania cen, co pozwala opierać ceny B2B na segmentach klientów i indywidualnych sytuacjach oraz usprawniać procesy sprzedaży.

Jeśli jesteś organizacją B2B, to prawdopodobnie dostarczasz produkty, które się zużywają  lub będą wymagały konserwacji czy wymiany. Zdobywaj subskrybentów, obserwuj firmy, które dokonują jednorazowych zakupów i stosuj rozwiązania, by uzyskać wyższą wartość z klienta i uprościć działalność biznesową. Twórz segmenty klientów, aby móc prezentować katalogi produktów i cenniki dla konkretnych grup, wprowadzaj programy motywacyjne, które nagradzają za lojalność i wielkość transakcji.

Na rynku są rozwiązania do automatyzacji marketingu, które można zintegrować z systemem B2B, a które pomogą Twojemu zespołowi sprzedaży w prezentowaniu i oferowaniu np. produktów uzupełniających i wysłaniu promocji, kiedy klient potencjalnie będzie zainteresowany lub gotowy do zakupu.

Wdrażaj konfigurator zestawów powiązanych produktów

Dobrze, by był zbudowany tak, aby kontrahenci widzieli produkty powiązane z tymi, które ich interesują, jak i te, które już zakupili. To daje znakomite rezultaty.

Zaproś wszystkich swoich dotychczasowych klientów i przedstaw, jakie korzyści i wygodę niesie korzystanie z platformy B2B

Edukuj swoich klientów lepiej niż konkurencja

Strategia łącząca edukację, dostarczanie wiedzy i treści z handlem ma bardzo praktyczne zastosowanie. Dzięki platformie B2B masz szerokie możliwości, aby to zrobić. Jeśli nie przedstawisz potencjalnemu kontrahentowi wszystkich informacji — od tabel rozmiarów, przez listy materiałów, składników po poradniki, to zacznie ich szukać w innych miejscach. Ewentualne braki spowodują, że konsument przejdzie do innej ścieżki zakupowej poza kanałem handlu internetowego Twojej organizacji. Doświadczenia użytkowników B2B (jak i użytkowników w ogóle) przekształciły się z portali z ograniczonymi informacjami w ścieżki edukacyjne, które wręcz “wypychają” produkty i promocje do kupujących. Dlaczego? Bo tak działa internetowa drabina wartości.

Poprzez treści edukacyjne udowadniasz klientom swoją wartość. Następnie zamykasz umowę, gdy Tobie zaufają.

Firmy działające w B2B w tradycyjny sposób robią to za pomocą rozmów telefonicznych lub biznesowych kolacji. Teraz Ty i Twoja firma musicie działać tak, aby zastąpić te sposoby, zwiększyć ruch i zamknąć sprzedaż online.

Używaj technologii, aby redukować koszty pracy i błędy

Ze względu na rodzaj i ilość zamawianych produktów błędy w realizacji zamówień B2B mogą być kosztowne — potencjalnie mogą mieć wpływ np. na transport ciężarówek lub pociągów z produktami. Dlatego Twoja marka B2B musi być w stanie konsekwentnie dostarczać odpowiednie produkty na czas, jednocześnie spełniając oczekiwania klientów. Zamiast zajmować się wyzwaniami związanymi z obsługą klienta, zwrotami kosztów i przeprosinami, Twój zespół musi być w stanie rozwijać nowe relacje i wprowadzać usługi pomocnicze. Nic więc dziwnego, że inwestowanie w technologię e-commerce staje się dla wielu firm najwyższym priorytetem.

Zamiast zajmować się wyzwaniami związanymi z obsługą klienta, zwrotami kosztów i przeprosinami, Twój zespół musi być w stanie rozwijać nowe relacje i wprowadzać usługi pomocnicze. Nic więc dziwnego, że inwestowanie w technologię e-commerce staje się dla wielu firm najwyższym priorytetem.

Zautomatyzowana kontrola zapasów może nie tylko pomóc Twojej firmie w śledzeniu, ile produktów masz jeszcze w magazynie, ale także ostrzegać klientów o inwentaryzacji w czasie rzeczywistym bez konieczności ręcznego wprowadzania danych. Dzięki elastycznej, funkcjonalnej platformie e-commerce będziesz w stanie zintegrować systemy centralizujące dane, dzięki czemu informacje o produktach, zapasach i cenach będą zawsze dokładne.API do wysyłania informacji o zamówieniach do systemu ERP w celu synchronizacji w czasie rzeczywistym.

Z tego widoku możesz również wyraźnie zobaczyć proces realizacji — co zostało wysłane, co jest w toku i dlaczego.

Poza pulpitem nawigacyjnym zamówień możesz przeglądać poszczególne zamówienia, aby zobaczyć etapy realizacji, szczegóły zamówienia, numery zamówień i nie tylko.

Postaw na integralność e-commerce

Wewnętrzny konflikt kanałów: tradycyjnego (offline) z internetowym (online) jest aktualnie częstym problemem firm. Wraz ze spadkiem znaczenia tradycyjnych sprzedawców B2B kanał online może być postrzegany jako zagrożenie. W celu skutecznego przezwyciężania wewnętrznych lęków i niepokojów, często i w odpowiednim czasie komunikuj się z osobami, które mogą być tym dotknięte. Zespoły e-commerce - obok liderów sprzedaży - powinny prezentować korzyści płynące z wykorzystania przez klientów samoobsługi opartej na technologii oraz tego, w jaki sposób może ona faktycznie pomóc handlowcom wypełniać, a nawet przekraczać plany sprzedażowe.

Przykład: w branży telekomunikacyjnej często istnieją platformy B2B e-commerce podobne do B2C, w których małe i średnie firmy mogą zamawiać sprzęt, aktualizować swoje plany lub zwiększać zakres usług. Przedstawiciel handlowy przejmuje konto wyłącznie w momencie, gdy klient staje się trudny lub transakcje skomplikowane. Takie podejście pozwala zespołowi skupić się bardziej na sprzedaży, a mniej na przyjmowaniu zamówień.

Redukuj koszty przy zwiększaniu sprzedaży

W trakcie przechodzenia i trwania w Twojej firmie transformacji cyfrowej, ważne jest, abyś zrozumiał działanie i możliwości wybranej platformy handlowej. Ta wiedza może pozwolić Ci obniżyć koszty technologiczne i utrzymanie często nakładających się rozwiązań i aplikacji oraz zmniejszyć “rozdęcie” techniczne.

Twórz dobre doświadczenie z platformą - tak, by każdy klient czuł się zaopiekowany

Użyteczność jest istotnym elementem tworzenia wartości w oczach klientów. Nie musi to oznaczać tworzenia „konsumenckich” doświadczeń e-commerce skoncentrowanych na elementach wizualnych i interaktywnych. Podstawą jest stworzenie przyjemnego doświadczenia dla kupującego opartego na łatwości, wygodzie i szybkości zamawiania.

Ważne, by skoncentrować się na takich czynnikach jak:

  • szybkość i wydajność platformy,
  • dobrze działająca wyszukiwarka,
  • integracja z mediami społecznościowymi,
  • szczegółowy, wyczerpujący opis produktów,
  • prosty, intuicyjny proces zakupowy, tworzący „biznesowe” doświadczenie handlowe.

Użyteczność w rozumieniu e-commerce B2B to również umożliwienie klientom przejęcia kontroli i realizacji celów na ich warunkach. Można to uzyskać np. poprzez responsywność systemu e-commerce i możliwość finalizowania transakcji i zarządzania kontami niezależnie od aktualnie używanego urządzenia. Ta możliwość obsługi z różnych urządzeń może również sprawić, że handlowcy będą znacznie wydajniejsi “w terenie”.

Klienci różnią się między sobą. O ile to możliwe, dostosuj ekosystem e-commerce do sposobu, w jaki Twoi klienci prowadzą interesy, aby wyeliminować wszelkie tarcia w procesie sprzedaży. Na przykład: jeśli klienci wymagają wieloetapowego procesu zatwierdzania zamówień, podstawowa platforma e-commerce B2B powinna być zbudowana tak, aby to obsłużyć. To samo dotyczy płatności: od umożliwienia składania zamówień z wybranym sposobem płatności po sprawdzanie dostępności kredytów i egzekwowanie progów zakupowych. Upewnij się, że system e-commerce jest zgodny z potrzebami klientów.

Rozmawiaj z klientami jak dotychczas - przez wiadomości, maile i komunikatory

Nie rezygnuj z bezpośredniego kontaktu z klientami, zainwestuj w integrację z mediami społecznościowymi - tak by transakcje i kontakt z Twoją firmą miały nadal ludzką twarz.

Przejście na platformę B2B i technologię cyfrową w Twojej firmie może wykraczać poza strefę komfortu: Twoją i/lub Twoich współpracowników, jednak korzyści płynące z handlu elektronicznego znacznie przewyższają początkowe wydatki. Lista korzyści jest długa. Platforma B2B i odpowiednie jej wykorzystanie budują Twoją przewagę konkurencyjną i możliwości, aby ją utrzymać w przyszłości. Wdrożenie właściwego rozwiązania e-commerce B2B stanie się niewątpliwie silnym narzędziem do budowania trwałej wartości Twojej firmy.

Jeśli więc Twoja firma B2B nadal utknęła w starych procesach, być może nadszedł czas, aby odłożyć na bok przestarzałe nieporozumienia i zacząć myśleć o przyszłości.

Jaka platforma B2B jest najlepsza?

Zobacz zalety platformy Sun B2B Zobacz opis realizacji dla Cosmo Group
Spis treści
Podobne artykuły
Przeczytaj również
Szanujemy Twoją prywatność!
Witamy! Stosujemy pliki cookie w celu zapewnienia prawidłowego funkcjonowania serwisu. Możemy również wykorzystywać pliki cookie własne oraz naszych partnerów w celach analitycznych i marketingowych, w szczególności dopasowania treści reklamowych do Twoich preferencji. Korzystanie z analitycznych i marketingowych plików cookie wymaga zgody, którą możesz wyrazić, klikając „Zaakceptuj”. Jeżeli chcesz dostosować swoje zgody dla nas i naszych partnerów, kliknij „Zarządzaj cookies”. Wyrażoną zgodę możesz wycofać w każdym momencie, zmieniając wybrane ustawienia.
Zobacz więcej