W poprzednim artykule skoncentrowaliśmy się na przedstawieniu najważniejszych elementów skutecznego landing page pod kątem UXowym. W tej części natomiast przedstawimy wskazówki do zbudowania efektywnego landing page w aspekcie marketingowo-komunikacyjnym.
Poniżej znajdziesz nasze porady jak stworzyć dobrego, czyli zrozumiałego, przyjaznegoi skutecznego landing page’a dla Twoich odbiorców
Po co Ci w ogóle landing page?
Dlaczego projektować specjalną stronę, na której użytkownik dokona zakupu, zapozna się z ofertą i pozostawi swoje dane do kontaktu? Dlaczego nie wykorzystać w tym celu po prostu „zwykłej” strony internetowej, głównej czy strony „o nas”? To dobre pytanie!
Po przeczytaniu tego artykułu z pewnością będziesz w stanie odpowiedzieć sobie na to pytanie. Jeśli jednak oczekujesz już teraz szybkiej i krótkiej odpowiedzi w pigułce, to już mamy ją dla Ciebie:
Dobrze zaprojektowany i wdrożony landing page może stać się potężnym środkiem do osiągania wyznaczonych celów biznesowych i generowania przychodów.
Landing page - miejsce w lejku sprzedażowym
Landing page to miejsce, do którego kieruje się ruch z różnych źródeł: organicznych, płatnych, e-mail marketingowych i w którym ma nastąpić konwersja: zakup, rejestracja czy pozostawienie danych do kontaktu.
Teraz, kiedy już rozumiesz wagę landing page, przedstawimy Ci najważniejsze marketingowe i komunikacyjne must-have landing page.
Określ personę/persony marketingowe
- Kim jest Twój odbiorca?
- Jak wygląda jego typowy dzień?
- Z jakich urządzeń i przy jakiej okazji korzysta?
- Jaki cel Twój potencjalny klient chce osiągnąć lub jaką potrzebę zaspokoić za pomocą Twojego produktu czy usługi?
- Jaką ma intencję i motywację? Dlaczego interesuje się Twoim produktem?
- Jakie ma obawy? Co może blokować go przed realizacją akcji?
- Jak wpłynąć na jego decyzję?
Jeśli znasz odpowiedzi na powyższe pytania, przygotowanie skutecznych, dopasowanych do odbiorcy treści nie będzie stanowiło problemu.
Pokaż jasny cel i przekaz
Poprzez lata tworzenia landing page dla największych w ecommerce, jak i średnich firm i producentów, zauważyliśmy, jak ważne jest, by użytkownik dowiedział się już od kilku pierwszych sekund po wejściu na stronę, co da jemu przedstawiana oferta. Odwiedzający od razu powinien zrozumieć, jakie korzyści wynikną ze skorzystania z oferty lub wypełnienia formularza.
Jeśli nie wiesz, jak to zrobić i co napisać, wykorzystaj „laddering” - technikę tworzenia treści, pozwalającą na odkrycie prawdziwych motywacji klienta. Dzięki pytaniom takim jak:
- Co to jest?
- Co to daje?
- Co to daje klientowi, że to mu to daje?
Przejdziesz od powierzchownych cech do korzyści emocjonalnych i wydobędziesz realną i najważniejszą korzyść dla klienta.
Stwórz przyciągający nagłówek, który podkreśli korzyści
Pamiętaj w tym miejscu o 2 kwestiach:
- Większość osób czyta wyłącznie nagłówki!
- Nagłówek to pierwsza rzecz, którą zobaczą użytkownicy, dlatego jego sformułowanie jest kluczowe.
Jasno komunikujący korzyści nagłówek zachęci do dalszego zapoznania się ze stroną. Słaby nagłówek z kolei zniechęci użytkownika do przejścia do pożądanej przez Ciebie akcji, a tym samym będzie oznaczać niską konwersję. Tego nie chcesz, dlatego przygotuj jasny, bezpośredni i angażujący tekst.
Postaw na atrakcyjne dla oka zdjęcia i grafiki
Obraz potrafi wyrazić znacznie więcej (i szybciej) niż słowo, dlatego główne zdjęcie (tzw. hero shot) na stronie lądowania musi wzmacniać Twój przekaz słowny.
Celem głównego zdjęcia jest też pokazanie i wywołanie konkretnych emocji – powinno ilustrować, jak odwiedzający stronę poczują się, gdy skorzystają z oferty.
Zastosowanie wysokiej jakości grafik, zdjęć, a nawet wideo zwiększy atrakcyjność Twojej strony.
Napisz przekonujące treści i jasno sformułuj ofertę
Wciągający nagłówek i przekonujący obraz mają kluczowe znaczenie, ale doświadczenie pokazało nam, że bez dobrego copy i opisu oferty nasze starania mogą okazać się nieskuteczne.
Pomyśl o swojej stronie docelowej jako o części podróży potencjalnego klienta do najlepszej oferty — Twojego produktu lub usługi. Twoja oferta to rzecz, którą dajesz np. w zamian za dane osobowe potencjalnego klienta. Oferta i treść na jej temat powinny być nie tylko wystarczająco zachęcające, aby odwiedzający zechciał zostawić swoje dane kontaktowe, ale powinny być na tyle przekonujące, by pozostawił istotne dla Twojej firmy informacje.
Twoje treści muszą:
- być jasne, zwięzłe i łatwe do przyswojenia,
- konkretne - liczby i fakty mówią same za siebie,
- zawierać emocje - fakty i liczby są przekonujące, ale emocje odgrywają równie ważną rolę w procesie sprzedaży (również B2B),
- prowadzić użytkowników do wykonania określonego działania, które chcesz by wykonali.
Pro-tipy: Używając bezpośrednich zwrotów takich jak „Ty”, „Twój” bardziej zaangażujesz użytkownika i wywołasz wrażenie, że oferta jest skrojona właśnie dla niego 🙂
Możesz też wykorzystać chat GPT w tworzeniu powyższych treści. Nie uważamy, że AI może zastąpić dobrego copywritera, ale w trudnych momentach tworzenia może zaproponować rozwiązania, które albo skopiujesz albo dopracujesz tak, aby idealnie oddawały to, co chcesz przekazać odbiorcom.
Umieść przejście do formularza „above the fold”
Jeśli potencjalny klient będzie chciał natychmiast dokonać konwersji (yuppi! 🙂), Twój formularz kontaktowy powinien być łatwo dostępny - nie chcesz przecież, aby mozolnie przeszukiwał i skanował Twoją stronę docelową w celu znalezienia Twojej oferty.
„Above the fold”, czyli „nad widoczną częścią strony” oznacza takie umiejscowienie przejścia do formularza, że odwiedzający nie muszą przewijać, aby się do niego dostać. Jest on widoczny, gdy ktoś wejdzie na stronę. Może to być formularz lub link kotwiczący do formularza.
Pytaj tylko o to, czego potrzebujesz → skróć formularz
Chcesz zebrać jak najwięcej informacji o swoim potencjalnym kliencie - to biznesowo oczywiste. To, o co ostatecznie powinieneś poprosić, zależy jednak od kilku czynników:
- jak dobrze użytkownicy Cię znają,
- na jakim etapie ścieżki zakupowej się znajdują,
- jak bardzo Ci ufają.
Dobrym pomysłem jest, np. w przypadku pozyskiwania leadów, zapytanie wyłącznie o niezbędne dane takie jak: imię, nazwisko, adres e-mail. Stworzy to niską barierę wejścia.
Zwiększ wiarygodność - wykorzystaj społeczny dowód słuszności
7 na 10 osób przed dokonaniem zakupu szuka w internecie opinii. Mają one pomóc potencjalnemu klientowi w podjęciu decyzji, utwierdzić go w jej słuszności. Posłuż się zatem zasadą dowodu społecznego opisaną przez Roberta Cialdiniego w książce ,,Wywieranie wpływu na ludzi’’.
Badania pokazują, że dowód społeczny przekonuje ludzi do podjęcia pożądanego przez nas działania. Do najczęściej stosowanych dowodów słuszności należą:
- prawdziwe opinie dotychczasowych klientów,
- recenzje Twoich produktów lub usług,
- potwierdzenia, że inni kupili Twoją usługę,
- referencje i logotypy partnerów,
- certyfikaty, nagrody, wyróżnienia,
- uwiarygodniające liczby,
- rekomendacje influencerów.
Social proof musi być dopasowany do Twojego klienta - zastanów się, które z powyższych najlepiej będą korespondować z myśleniem Twojej persony. Dzięki temu zwiększysz konwersyjność Twoich landing page's.
Zaufanie na landing page możesz budować również poprzez:
- profesjonalnie zrealizowane wideo,
- testimoniale,
- profesjonalny design strony,
- pokazanie numeru telefonu,
- logotypy i linki do artykułów o firmie w rozpoznawalnych mediach,
- rzeczywiste zdjęcia zespołu.
Wyraźne CTA (Call to action)
Czytelne wezwanie do działania to klucz do efektywności Twojego landing page. Dobry przycisk CTA to taki, który:
- jest czasownikiem, np. „Odbierz”, „Wyślij mi”, „Chcę”,
- komunikuje korzyść, np. „Rozpocznij za darmo”,
- jest szybko i dobrze zauważalny.
Więcej o aspektach UXowych przycisku poczytasz tu: Jak stworzyć dobrego landing page? Cz.1
Zoptymalizuj stronę lądowania pod kątem SEO
Będziesz używał i przyciągał odwiedzających do swojej strony docelowej za pomocą różnych źródeł (mediów płatnych i organicznych), ale Twoja strona powinna być również zoptymalizowana pod kątem bezpłatnych wyników wyszukiwania.
Gdy ktoś będzie szukać Twojej frazy kluczowej, powinien znaleźć Twoją stronę docelową. Podobnie, gdy kierujesz płatne reklamy na słowo kluczowe, słowa te powinny znajdować się na Twojej stronie docelowej.
Pamiętaj o „thank you page”
Strona z podziękowaniem to miejsce, na które wysyłasz potencjalnych klientów po dokonaniu zakupu lub wypełnieniu formularza.
Możesz wyświetlić wiadomość z podziękowaniami na tej samej stronie lub w ogóle je pominąć, ale jest wiele powodów, dla których warto zrobić to lepiej.
Strona z podziękowaniami służy trzem zasadniczym celom:
- dostarcza obiecaną ofertę (zwykle w formie do natychmiastowego pobrania),
- pozwala zainteresować nowego potencjalnego klienta dodatkowymi, istotnymi treściami,
- służy jako szansa na podziękowanie za zainteresowanie, co znacznie ułatwia promowanie strony wśród klientów
Wepnij analitykę i kody remarketingowe
Analityka powie Ci wszystko, co musisz wiedzieć o skuteczności Twojej strony docelowej, i da Ci wskazówki, jak ją ulepszyć.
Mierz odwiedzalność, wskaźnik wypełnienia formularza, transakcje, ilość kontaktów, wskaźnik opuszczenia formularza, rób benchmarki.
Sprawdź, czy cały proces działa poprawnie
Przetestuj stronę dokładnie tak, jakbyś był jej potencjalnym użytkownikiem i upewnij się, że działa bez zarzutu.
Podsumowanie
A jeśli potrzebujesz zaufanego i doświadczonego partnera, bo samodzielna praca nad landing page Cię przeraża, zapraszamy. W Sun Group zajmujemy się projektowaniem landing page’y od ponad 15 lat. Dla firmy Media Expert wdrożyliśmy ich już ponad 35 tys. Zapraszamy do darmowej konsultacji.
w e-commerce