Kto nie lubi korzystać z dobrych okazji zakupowych? Lubimy je tak bardzo, że aż 67% polskich konsumentów twierdzi, że do zakupów zachęca ich atrakcyjna cena, 44% wskazuje, że kody rabatowe skłoniłyby ich do częstszych zakupów online, a 25% podaje atrakcyjne promocje jako czynnik decydujący o zakupie w danym sklepie (raport Ecommerce w Polsce 2023)
Co sprawia, że decydujesz się na pierwszy zakup w danym serwisie internetowym, oferującym podobne produkty/usługi?
46%
42%
36%
25%
23%
21%
20%
17%
17%
17%
17%
16%
15%
14%
14%
12%
12%
12%
7%
7%
6%
6%
5%
4%
1%
3%
Raport Ecommerce w Polsce 2023
Raport Ecommerce w Polsce 2023
W obliczu powyższych danych: tak dużej części konsumentów, którzy oczekujących dobrych ofert, okazji i promocji, jak i galopującej inflacji, która wpływa na bardziej przemyślane zakupy, jednym z najważniejszych aspektów e-biznesu jest wdrożenie silnej strategii promocyjnej oraz potrzebnych w tym celu funkcjonalności.
Rodzaje promocji
Jak zapewne wiesz (możliwe, że przetestowałeś już część z nich) jest wiele typów promocji, które mogą wpłynąć pozytywnie na Twój biznes i zwiększenie sprzedaży. A są to:
Rabaty, kupony i kody rabatowe
Rabaty i kody rabatowe są jednymi z najpopularniejszych metod promocyjnych w sklepach internetowych i platformach B2B. Ich skuteczność zależy od:
- atrakcyjności w oczach klientów,
- łatwości wprowadzenia i możliwości wykorzystania,
- czytelności i jasności warunków,
- reklamy, jej natężenia i widoczności dla użytkowników (np. poprzez baner na stronie, mailingi czy kampanie Facebook).
Darmowa wysyłka
Bezsprzecznie darmowa wysyłka to typ „gorącej” promocji, która wpływa na sprzedaż i która często się sprawdza, bo Polacy lubią mieć poczucie, że nie płacą dodatkowych kosztów za transport. Trzeba jednak pamiętać, że taki typ promocji:
- stracił na swoim oddziaływaniu w ostatnich latach,
- nie zawsze jest możliwy - szczególnie gdy sprzedajesz produkty o dużych gabarytach lub wadze.
Możesz zastosować minimalną wartość zamówienia, pomyśleć o specjalnym programie dla bezpłatnych dostaw dla wybranych użytkowników. Rekomendujemy również testy, które sprawdzą, jaką minimalną wartość zamówienia Twoi klienci są w stanie zaakceptować, by zyskać darmową wysyłkę.
Przykład: Możesz organizować dni, w których wysyłka jest darmowa bez minimalnej wartości zamówienia.
Sezonowa/okazyjna zniżka
Promocje tego typu to sposób na wzbudzenie pilnej potrzeby zakupu u klientów. Dobrymi przykładami są wyprzedaże lub znany już w Polsce Black Friday, który przerodził się u nas w Black Weekend, Black Weeks czy nawet Black Month. Black Friday czy Weekend to promocja organizowana przed grudniem (czyli najwyższym w handlu detalicznym sezonem sprzedażowym), która oferuje (lub powinna z założenia oferować) jedne z najbardziej atrakcyjnych rabatów w roku.
Wydarzenia takie jak zakończenie pory roku, Boże Narodzenie czy urodziny to świetna okazja do wdrożenia promocji sezonowych lub nawet najbardziej atrakcyjnych w całym roku. Z okazji świąt i ważnych wydarzeń konsumenci co roku będą szukać najlepszych produktów.
Rozważ zaoferowanie klientom rabatu urodzinowego lub ograniczonej czasowo wyprzedaży z ekscytującymi rabatami i ofertami.
Taniej w zestawie
Zestawy, pakiety i bundle to jedna z najbardziej opłacalnych i najatrakcyjniejszych promocji. Może być skupiona na pokazaniu atrakcyjniejszej cenowo ofercie: 2 produkty w relatywnie niższej cenie, jak i wskazaniu wartości dodanej takiego zestawu.
Taka sprzedaż wiązana zwiększa liczbę sprzedawanych przedmiotów, otwiera możliwości upsellingowe, zwiększa łączną liczbę sprzedawanych produktów oraz średnią wartość zamówienia.
Być może masz produkty, które samodzielnie po prostu się sprzedają, ale uzupełniają inne popularne produkty. Sprzedawaj zatem razem popularne i mniej popularne produkty, a ruszysz zapasy ze swojego magazynu.
1 + 1 gratis
Zasadniczo oznacza to 50% zniżki na dwa produkty — czego można chcieć więcej?
„Kup jeden, drugi dostaniesz gratis” to świetna strategia, jeśli chcesz zwiększyć sprzedaż krzyżową (cross-sell) dla różnych kategorii lub różnych modeli z tej samej kategorii.
Przykład: Spróbuj zastosować ten rodzaj promocji w przypadku produktów, które się uzupełniają lub być może dla dwóch produktów tego samego rodzaju (np. kup jedną koszulkę, drugą otrzymasz gratis).
Zniżka przy zakupie większej ilości produktów
Im więcej kupujesz, tym więcej zyskujesz/oszczędzasz!
Rabat ten lub jego stopniowane w zależności od ilości sztuk jest bardzo popularny w branży AGD RTV i elektroniki oraz odzieżowej.
Może to również działać w przypadku firm B2B, które chcą zwiększyć liczbę transakcji w zakresie określonych produktów. Pomyśl o tym jako o wielopoziomowej strategii cenowej.
Zniżka przy wybranej formie płatności, np. przedpłacie
Zniżki te są sprawdzone w przypadku droższych przedmiotów: mebli, biżuterii, markowej odzieży etc. To także dobre rozwiązanie dla biznesów B2B.
Często tego typu zniżki można znaleźć np. podczas rezerwacji hotelu czy pobytu w wybranym miejscu. Przykładowo: jeśli w momencie dokonywania rezerwacji zapłacisz za cały pokój hotelowy, możesz otrzymać niższą cenę w porównaniu z płatnością w hotelu na koniec pobytu.
Zniżki powitalne: na pierwsze zakupy i przy zapisie na newsletter
Pierwsze wrażenie to prawie wszystko! Kto z nas choć raz nie przeszukał Internetu w poszukiwaniu rabatu od marki, z którą nigdy nie mieliśmy do czynienia?
Zniżki na pierwsze zamówienie to idealny sposób na zwiększenie współczynnika konwersji e-commerce. Możesz wprowadzić promocję powitalną, aby zachęcić klientów do zapisania się do bazy mailingowej, do pobrania Twojej aplikacji lub udostępnienia Ci innych danych osobowych.
Niezależnie od tego, czy jesteś nową marką, czy chcesz powiększyć swoją bazę klientów, przygotuj ofertę powitalną, którą łatwo użytkownicy znajdą na Twojej stronie internetowej, sklepie internetowym czy platformie B2B.
Konkursy i loterie
Konkursy i loterie są sposobem na wyróżnienie oferty, przyciągnięcie uwagi użytkowników, jak i utrzymanie jej wśród tych, którzy stali się już naszymi klientami. Ponadto jak nic innego angażują klientów. Dzieje się tak z kilku względów:
- klient bierze udział w zabawie,
- rysuje się przed nim możliwość wygranej,
- odczuwa emocje towarzyszące rywalizacji i oczekiwaniu na nagrodę.
Wszystko to wpływa pozytywnie na odbiór marki.
Z powyższych powodów konkursy i loterie cieszą się dużym powodzeniem. Spróbujesz?
Skontaktuj się z nami
Darmowa konsultacjaPersonalizacja oferty i proponowanie korzyści w przypadku wykonania konkretnej akcji
Specjalna oferta lub rabat w przypadku zakupu produktów z porzuconego koszyka, zniżka oferowana, gdy użytkownik zamierza zamknąć stronę, programy lojalnościowe, dostosowanie oferty do indywidualnych potrzeb i preferencji klienta, przez co zwiększamy szansę na zakup - to kilka propozycji promocji, mających na celu pozyskanie i utrzymanie klienta.
Promocje a ich zarządzanie i funkcjonalności w Twoim sklepie
Przygotowując strategię promocyjną dla Twojego ebiznesu, musisz pamiętać i sprawdzić, czy Twój sklep jest technologicznie gotowy na wdrożenie wybranych przez Ciebie promocji - rozpoczynając od odpowiedniej komunikacji na stronie głównej, stronie kategorii i karty produktu czy marketingowy landing page, po odpowiednią implementację rabatów w koszyku, stronę regulaminu i przygotowanie systemu na zwrot promocyjnych produktów.
Potrzebujesz funkcjonalności zwiększających sprzedaż?
Skontaktuj się z nami
A co jeśli Twój sklep funkcjonuje na bardzo konkurencyjnym rynku, jest bardzo rozbudowany, a organizowanych promocji jest po prostu bardzo dużo?
Tu niezastąpione będzie nasze narzędzie dla marketing managerów.
Potrzebujesz takiego narzędzia?
Skontaktuj się z nami
Promocje a rentowność Twojego biznesu
Promocje to ekscytujący sposób na zachęcenie odbiorców do Twojego sklepu i oferty, jednak oprócz osiągania tego podstawowego celu musisz pamiętać o zyskach. Jest to szczególnie ważne, by utrzymać firmę i jej rentowność.
Mamy dla Ciebie kilka wskazówek dzięki którym będziesz kontrolować swoje cele biznesowe i zwiększać przychody (zamiast je tracić).
Uważaj na marżę
Na jak dużą zniżkę możesz sobie pozwolić?
Chociaż 50% zniżki może brzmieć intrygująco dla klientów, musisz określić całkowity koszt, jaki poniesiesz, oferując tak wysoką zniżkę.
Oferując rabaty, pamiętaj o zachowaniu zyskownej marży.
Przyjrzyj się kosztom pozyskania klienta
Kiedy oferujesz produkty w promocji, zmienia się to, ile wydajesz na pozyskiwanie nowych klientów. W idealnym przypadku rabaty nie powinny znacząco zwiększać kosztów pozyskiwania klientów.
Zrozumienie kosztów pozyskania klienta i jego wartości życiowej będzie kluczowymi wskaźnikami podczas opracowywania strategii promocyjnej.
Ustalenie docelowej wielkości sprzedaży
Organizując promocje, wyznacz cele sprzedażowe. To coś, czego nie możesz przegapić. Upewnij się, że Twoje cele sprzedażowe są na tyle wysokie, aby utrzymać lub - jeszcze lepiej - zwiększyć zyski.
Nie szkodź własnej firmie, próbując przecenić wartość swoich klientów.
Podsumowanie
Opracuj strategię, która będzie nagradzać Twoich klientów i Twoją firmę w dłuższej perspektywie i upewnij się, że Twój sklep jest gotowy technologicznie.
w e-commerce