Dark patterns - czym są i czy zawsze są “dark”

Dark Patterns to wzorce projektowe, które - na najwyższym poziomie ogólności - są stosowane, aby zmanipulować użytkownika podejmującego decyzję w taki sposób, aby było to korzystne dla danego biznesu/ instytucji itp.
Temat dark patterns wrócił przy okazji Aktu o Usługach Cyfrowych (DSA - Digital Services Act), który zacznie obowiązywać na terenie całej Unii Europejskiej od 17 lutego 2024 i który to wyraźnie zakazuje stosowania tego rodzaju wybiegów projektowych.Temat dark patterns wrócił przy okazji Aktu o Usługach Cyfrowych (DSA - Digital Services Act), który zacznie obowiązywać na terenie całej Unii Europejskiej od 17 lutego 2024 i który to wyraźnie zakazuje stosowania tego rodzaju wybiegów projektowych.
Dark patterns inaczej nazywane również deceptive pattern - po polsku ciemne wzorce czy zwodnicze interfejsy - to termin, który odnosi się do interfejsów użytkownika, które są tak zaprojektowane, aby manipulować użytkownikami i zmuszać ich do podejmowania decyzji, które nie odzwierciedlają ich prawdziwych intencji. Te wzorce projektowe mogą być zarówno subtelne, jak i wyraźne, a ich celem jest zmylenie użytkowników, aby zwiększyć zainteresowanie produktami, usługami, subskrypcjami itp. Dark patterns mogą obejmować ukryte informacje, automatyczne dodawanie produktów do koszyka, zasypywanie treściami, różnicowanie widoczności informacji i linków, a także brak odpowiednich informacji o kosztach i warunkach zakupu/ subskrypcji /rezygnacji.
Zjawisko to znane jest już prawie 15 lat, a jednym z pierwszych popularyzatorów wiedzy na ten temat jest Harry Brignull, który walczy z dark patterns jako UX designer, ale również biegły sądowy, w procesach przeciwko stosowaniu takich rozwiązań projektowych.
Zgodnie z danymi udostępnionymi w zeszłym roku przez Komisję Europejską na 399 zaudytowanych sklepów, 148 stosowało dark patterns.
W rzeczywistości bardzo trudno znaleźć jakąkolwiek witrynę, która w najmniejszym stopniu jest wolna od zwodniczych interfejsów. Dlaczego tak się dzieje? Jak napisał Harry Brignull: „Jednym z powodów [na używanie zwodniczej praktyki] jest to, że Dark Patterns można uzyskać niskim nakładem pracy, ale z dużym rezultatem. Generują zysk i są proste do wykonania”.
Poniżej przedstawiamy często stosowane rodzaje zwodniczych wzorców. Ich katalog jednak jest dużo szerszy.
Confirmshaming to rodzaj dark pattern, który wykorzystuje manipulację emocjonalną w celu nakłonienia użytkownika do podjęcia określonych działań, często poprzez narzucenie im poczucia winy lub wstydu za odmowę, lub wybór przeciwny intencjom strony internetowej. Zawstydzanie przy odmowie wykorzystuje techniki psychologiczne, aby skłonić użytkowników do podjęcia decyzji, które mogą być niekorzystne dla nich, ale korzystne dla danej strony. Przykłady:
Tak, chcę się zapisać i mieć szybki dostęp do wiedzy! 🥰
Nie, nie chcę się rozwijać. 😳
Nie zawsze jednak wygląda to tak drastycznie, często manipulacje tego typu są pokazywane bardzo delikatnie np.
Zapisuję się i otrzymuję rabat. 🙂
Kupuję bez zniżek. 😐
W obu przypadkach confirmshaming wykorzystuje presję emocjonalną, aby manipulować użytkownikami i skłonić ich do podjęcia działań zgodnych z intencjami strony internetowej, nawet jeśli nie są to najlepsze decyzje dla użytkownika.
Rodzaj dark pattern, który polega na ukrywaniu reklam lub sponsorowanych treści tak, aby wyglądały one jak treści organiczne lub niezależne. Jest to manipulacyjna technika, która może prowadzić do nieświadomego kliknięcia przez użytkownika na reklamę lub sponsorowany materiał, myśląc, że jest to treść autentyczna lub niezależna.
Przykłady ukrytych reklam:
Fake social proof to rodzaj dark pattern, który polega na wykorzystywaniu fałszywych lub zmanipulowanych danych społecznych w celu przekonania użytkowników, że dany produkt lub usługa jest bardziej popularny, lub ceniony niż w rzeczywistości.
Ten rodzaj manipulacji wykorzystuje psychologiczne mechanizmy społeczne, takie jak efekt stadny czy wpływ społeczny, aby prowadzić ich do podejmowania decyzji na podstawie fałszywych przekonań o popularności lub wartości produktu, lub usługi.
Przykłady fałszywych dowodów społecznej słuszności:
Zwodzenie odbiorcy polega na przyciąganiu uwagi użytkownika za pomocą atrakcyjnej oferty lub obietnicy, aby następnie zmienić warunki lub treść, kiedy użytkownik jest już zainteresowany lub zaangażowany.
Przykłady:
Polega na łatwym wprowadzeniu użytkowników do systemu lub usługi, ale trudnym lub niemożliwym wyjściu z niego. Nazwa "Roach Motel" pochodzi od pułapki na owady, która pozwala im łatwo dostać się do środka, ale uniemożliwia wyjście.
Przykłady:
Rodzaj dark pattern, który polega na automatycznym przedłużaniu subskrypcji lub umowy użytkownika po upływie określonego okresu czasowego, często bez wyraźnej zgody lub świadomości użytkownika. Ta praktyka może prowadzić do niechcianych opłat za usługi lub produkty, z których użytkownik nie chce już dłużej korzystać.
Przykłady:
Podejście to manipuluje interfejsem użytkownika w sposób, który z jednej strony uwypukla pewne konkretne informacje, a z drugiej zasłania inne istotne informacje tak, aby zniechęcić użytkownika do podjęcia żądanej akcji.
W tym przypadku podobnie jak przy confirmshaming możemy spotkać się z różnym natężeniem zastosowanej manipulacji.
Przykłady:
lub
Co do zasady stosowanie dark patterns jest nieetyczne i nie powinno się ich stosować. W praktyce - nie wszystkie techniki mają taki sam impakt na użytkownika. Jedne mogą mieć na celu go oszukać, inne są po prostu dokuczliwe (wyskakujące komunikaty, niewidoczne opcje zamknięcia pop-upu). Patrząc radykalnie, za dark pattern można uznać nawet wyróżnienie butonów w koszyku, które zachęcają do kontynuowania checkoutu.
Jak zauważył Jacob Nielsen w swoim artykule dotyczącym dark patterns:
Powstaje więc pytanie - jak znaleźć ten punkt, w którym wyróżnianie elementów, dobra nawigacja - stają się dark patternem i jak tego uniknąć?
Kilka podpowiedzi: