Doskonale zdajemy sobie sprawę, że w trakcie rozmów z klientami czasem zdarza nam się używać słów, które niewiele mówią naszym rozmówcą. To zrozumiałe. Specjalistyczne zwroty, którymi posługujemy się w naszej branży mogą brzmieć obco. Dlatego też postanowiliśmy rzucić nieco światła na niektóre pojęcia, aby każdy mógł zrozumieć o czym mówimy.
RWD – Responsive Web Design, inaczej mówiąc responsywność, czyli technika programowania witryn internetowych, która pozwala na prawidłowe wyświetlanie stron www na urządzeniach mobilnych, takich jak tablety czy smartfony.
Adres URL – jest to unikalny adres dokumentu w internecie. W dużym uproszczeniu składa się on z określenia protokołu połączenia (http lub https), domeny internetowej (np. sungroup.pl) oraz dokładnej ścieżki na serwerze (/kontakt/formularz.html). Opcjonalnie możemy w adresie URL określić różnego rodzaju parametry (np. search=szukana_fraza). Mówiąc zwięźle możemy powiedzieć, że jest to nazwa, która wywołuje konkretne zasoby w Internecie.
CMS - Content Management System, czyli po polsku system zarządzania treścią. Tym określaniem nazywamy wszelkiego rodzaju panele do administracji zawartości naszej witryny. Dzięki temu, właściciel strony może samodzielnie dokonywać zmian bez konieczności ingerencji osób trzecich.
Hosting – tą nazwą określa się usługę zapewnienia niezbędnego miejsca na serwerze, aby nasza strona mogła być widoczna w internecie. Bez tego żadna witryna internetowa nie może istnieć. Serwerem natomiast określamy przestrzeń dyskową na komputerze, który pracuje nieprzerwanie i jest podłączony do sieci Internet.
Adres IP – unikalny adres internetowy nadawany urządzeniom będącym połączonym w sieci komputerowej. Składa się z 32 bitów, a zapisuje się go jako cztery oktety w postaci dziesiętnej, każdy z nich oddzielony kropkami, np. 190.195.69.00. Adres IP możemy podzielić na dynamiczny i stały. Adres dynamiczny zmienia się przy każdorazowym połączeniu się z Internetem. Adres stały jest przypisany do użytkownika.
Button – czyli po prostu przycisk, element strony internetowej, który wywołuje konkretną akcje np. przejście do innej podstrony czy dodanie produktu do koszyka, w przypadku sklepów internetowych.
CTA – Call To Action, w wolnym tłumaczeniu „zachęcenie do akcji”. Tym mianem nazywa się elementy na stronach www, które w zamiarze mają zachęcić użytkownika do wykonania konkretnej akcji (czynności) np. kliknięcia w baner reklamowy czy przycisk np. „Kup teraz”, „Zapisz mnie”, „Sprawdź”.
PPC – Pay Per Click, płatność za kliknięcie. Skrót ten używany jest w kontekście prowadzonych kampanii marketingowych. Najczęściej spotykany w kampaniach Google Adwords. Oznacza rodzaj płatności, która naliczana jest tylko w przypadku kliknięcia w reklamę.
Layout – inaczej projekt lub szablon strony internetowej, mianem layoutu możemy określić koncepcję rozmieszczenia elementów na stronie oraz ich wygląd.
Slajder (Slider) – tym określeniem nazywamy element witryny internetowej, który wyświetla na przemian banery graficzne, choć nie tylko, ponieważ możliwe jest rotowanie innych elementów np. tekstów. Bardzo popularny element, stosowany w większości serwisów www.
UX – ang. User Experience, jest to całość wrażeń, które odbiera użytkownik korzystający z naszego produktu. W przypadku stron internetowych, są to odczucia takie jak: łatwość nawigacji po stronie, czytelność czcionek, przejrzystość elementów czy intuicyjność ich rozmieszczenia.
SEO – Search Engine Optimization, czyli optymalizacja pod kątem wyszukiwarki internetowej. Najczęściej określana mianem „pozycjonowania”. Jest to szereg procesów wykonywanych w celu osiągnięcia lepszych pozycji w wynikach wyszukiwania.
LP – jest to skrót od angielskiego Landing Page, po polsku „strona lądowania”. Tym mianem określa się podstronę np. z promocjami, na którą kierujemy ruch z wszelkiego rodzaju kampanii marketingowych.
Meta dane – są to informacje przekazywane przeglądarce oraz wyszukiwarce internetowej. Mają za zadanie opisanie treści jakie zawiera dana strona. Meta dane umieszcza się w specjalnych meta tagach, które określają rodzaj i specyfikację danych.
Favicon – jest to niewielka ikona o wymiarach 16 na 16 pixeli, która wyświetla się w zakładce przeglądarki zaraz obok tytułu strony. Ma ona na celu wyróżnić poszczególne zakładki w oknie przeglądarki.
Pliki cookies – tzw. ciasteczka, są to pliki, które są przetrzymywane w pamięci przeglądarki w celu zapamiętania naszych preferencji, personalizowania w zakresie wyświetlania informacji czy reklam. Dzięki plikom cookies możliwe są takie rzeczy jak logowanie do serwisów, zapamiętywanie sesji czy głosowanie w ankietach.
Okruszki (breadcrumb) – pod tą nazwą kryje się ścieżka nawigacyjna, która ma za zadanie wskazać użytkownikowi na jakiej podstronie serwisu się znajduje. Umożliwia łatwą nawigację i błyskawiczny powrót do podstron kolejnych w hierarchii.
Front-end – tzw. frontem określamy wszystko to co widzi użytkownik odwiedzający naszą witrynę internetową, tj. wszystkie podstrony i elementy z jakimi może wejść w interakcję.
Back-end – jest tą częścią serwisu, której nie widzi i nie ma do niej dostępu osoba odwiedzająca naszą stronę. Back-endem możemy nazwać zaplecze do zarządzania treścią w witrynie, czyli wcześniejszy wspomniany CMS.