O tym, że SEO to kluczowy element istnienia sklepu internetowego wie każdy.
Nie każdy jednak wie, że jednym z czynników wpływających na optymalizację sklepów online w przeglądarkach, jest User Experience. User Experience (lub częściej UX) to określenie na odczucia użytkownika, których ten doświadcza, korzystając z danej strony. W poniższym wpisie nieco na temat zależności między UX i SEO.
Czasy, gdy cena była czynnikiem zdobywania przewagi konkurencyjnej, już dawno minęły. Osoby zajmujące się handlem elektronicznym muszą oferować użytkownikom wartość dodaną płynącą z innych obszarów niż cena. Jednym z nich, który wpływa niejako podświadomie na użytkowników jest User Experience.
Szansa, że użytkownik dokona zakupu w sklepie, który ma wygodną nawigację, schludny layout, szybko się wczytuje, jest większa niż, że będzie skłonny kupić coś w sklepie, który źle wyświetla się na smartfonie lub długo wczytuje.
Przykłady dobrych praktyk UX w sklepie internetowym
Elementami, które mają kluczowe znaczenie dla UX każdej platformy do sprzedaży elektronicznej są:
- Łatwość dokonywania zakupów – proces zakupowy powinien być w pełni intuicyjny dla użytkownika. Na karcie produktu przycisk służący dodawaniu przedmiotów do koszyka powinien być wyraźnie wyeksponowany. Również strony z formularzem danych dotyczących transakcji oraz wyboru formy płatności i dostawy powinny być zaprojektowane w taki sposób, aby użytkownik mógł sprawnie przejść przez wszystkie etapy zakupu w sklepie.
- Poczucie bezpieczeństwa – w miejscu, w którym mamy potencjalnie dokonać zakupów, wolelibyśmy nie widzieć komunikatów w stylu: „Ta strona korzysta z nieszyfrowanego połączenia…” itp.
- Nieprzytłaczający layout i design – strona, po której surfowanie wymaga od użytkownika mrużenia oczu lub wytężania wzroku, aby zobaczyć poszczególne elementy, może skutecznie zabić chęć robienia zakupów.
- Zrównoważona proporcja między słowem a obrazem – często kupujemy oczami, ale z drugiej strony chcemy konkretnych informacji na temat produktu. Powinno więc się zachować rozsądną równowagę między ilością treści i zdjęć.
Konkretne rozwiązania pożądane przez użytkowników i wyszukiwarki
Działania z obszaru UX są ukierunkowane na zadowolenie użytkownika, zaś działania SEO mają zaspokajać wyszukiwarkę Google. Tak się składa, że jest kilka elementów, które zaspokajają potrzeby obu wyżej wymienionych stron.
Szybkość wczytywania stron
To już mocno oklepana statystyka pojawiająca się zawsze tam, gdzie tylko mowa o głównych przyczynach bounce rate: aż 51% użytkowników urządzeń mobilnych opuści stronę, gdy ta będzie wczytywać się dłużej niż 3 sekundy.
Aby strona wczytywała się szybko, należy zadbać o wydajny serwer, optymalizacje plików CSS, Javascript, kompresję zdjęć i kilka dodatkowych obszarów. Szybkość ładowania strony przełoży się na zadowolenie użytkownika i wyszukiwarki.
Responsive web design
Kolejnym pożądanym elementem, tak przez użytkowników, jak i przez Google są strony przystosowane do wyświetlaczy urządzeń o różnych rozdzielczościach. Te, które nie spełniają tego kryterium, są niżej oceniane w rankingu Google. Na takich stronach również ciężko jest dokonywać zakupów.
Nawigacja okruszkowa
Element, który ułatwia poruszanie się po stronie. Są to strzałki z reguły znajdujące się u góry strony, pokazujące, w którym miejscu użytkownik aktualnie się znajduje. Mają one ułatwiać nawigację po witrynie sklepu. Są one również czynnikiem, który liczy się w pozycjonowaniu strony.
Hierarchiczne nagłówki
Stosowanie nagłówków zgodnie z ich porządkiem od h1 do h6 pomaga użytkownikowi połapać się, w którym miejscu się znajduje czytając dłuższe bloki tekstu. O tym elemencie należy także pamiętać, myśląc o SEO.
Adresy url, które coś znaczą
To niezaprzeczalna wygoda, kiedy adres URL posiada w sobie zawarty logiczny ciąg znaków – np. słowny opis zakładki, a nie ciąg przypadkowych cyfr i liter. Bywa to również wygodnie, gdy zdarzy nam się, że będziemy chcieli bezpośrednio do paska adresu wpisać konkretny URL.
Content is king (of users and search engines)
Dobra treść to również kluczowy element UX. Treścią doskonale można budować zaangażowanie użytkownika, który żądny nowej wiedzy, będzie chętnie wracał na stronę, by poczytać na ciekawe tematy. Wyszukiwarka Google także dobrze postrzega treści przydatne użytkownikom. Te, które uzna za pożyteczne i będą odpowiednio zoptymalizowane pod nią, nagrodzi wysoką pozycją rankingu.
Linkowanie wewnętrzne
Google dobrze postrzega występowanie w tekstach na stronie odwołań do innych miejsc wewnątrz tej samej witryny. Takie posunięcie również ułatwia nawigację użytkownikowi, gdy np. z bloga chce przejść do kategorii „buty sportowe”, o których właśnie czytał.
Obszarów, w których widać synergię zachodzącą pomiędzy UX i SEO jest nieco więcej, jednak te wyżej wymienione, są tymi, od których należy zacząć pracę w pierwszej kolejności. Należy również pamiętać, że SEO bez dobrego UX nie ma sensu i podobnie na odwrót.