Organizacja konkursów i loterii promocyjnych to jeden z najskuteczniejszych środków w kampaniach reklamowych wielu marek.
Poprzez zaangażowanie klienta można czerpać z nich szereg korzyści, związanychz przyciągnięciem nowych nabywców towarów i usług, zwiększeniem sprzedaży lub utrzymaniem lojalności już istniejącej grupy odbiorców.
Emocje i rywalizacja
Zabawa, możliwość wygranej i oczekiwanie na nagrodę wywołują emocje, a sama ich perspektywa i chęć rywalizacji często decydują o wejściu użytkowników i klientów w taką interakcję z marką.
To właśnie emocje i chęć rywalizacji są dużym czynnikiem motywującym, ale i determinują skuteczność tego typu akcji. Element rywalizacji napędza do działania, to pewnego rodzaju adrenalina, której człowiek z natury potrzebuje. A to z kolei może wpłynąć na dalsze jego zaangażowanie w relacji z marką.
Skuteczność konkursów i loterii
Dlaczego loterie i konkursy są skuteczne? O skuteczności tego narzędzia marketingowego decyduje kilka powodów:
1. Zwiększenie zaangażowania i lojalności
Jak wyżej: ludzie lubią uczestniczyć w loteriach i konkursach, ponieważ dają im szansę na wygranie czegoś wartościowego. To zwiększa zaangażowanie i aktywuje uczestników, co może prowadzić do większego zainteresowania marką lub produktem i lojalności.
2. Budowanie świadomości marki
Loterie i konkursy mogą wyróżnić ofertę i markę na rynku spośród innych, które nie prowadzą tego typu akcji. Mogą przyciągać uwagę nowych klientów, pomagając w budowaniu świadomości marki.
3. Generowanie organicznych treści i pozytywnych opinii dla marek
Loterie i konkursy mogą zachęcić uczestników – w zależności od mechanizmu i zasad – do aktywnego udziału poprzez udostępnianie treści, takiej jak zdjęcia, opisy czy filmy. To generuje organiczne treści tworzone przez samych użytkowników, co z kolei przyczynia się do lepszego pozycjonowania i pozytywnych skojarzeń z marką.
4. Zbieranie danych o klientach i badanie preferencji
Wymóg rejestracji lub zgłoszenia do loterii może umożliwić firmie zbieranie danych o klientach. Te informacje mogą być później wykorzystywane do:
- personalizacji działań marketingowych,
- budowania bazy potencjalnych klientów,
- badania preferencji klientów.
5. Kreowanie pozytywnego doświadczenia
Loterie i konkursy pozwalają firmom tworzyć pozytywne doświadczenia związane z marką. Jeśli uczestnicy mają pozytywne doświadczenia z udziału w zabawie, istnieje większe prawdopodobieństwo, że i markę będą postrzegali pozytywnie.
6. Stymulowanie sprzedaży
Loterie i konkursy mogą stymulować sprzedaż poprzez nagrody w postaci produktów lub zniżek. Klienci często są bardziej skłonni do zakupów, jeśli widzą możliwość otrzymania czegoś dodatkowego: możliwości wysokiej wygranej, gratisu lub zniżki. Popularną formą nagrody są zniżki na zakup produktów lub usług oraz kupony rabatowe na kolejne zakupy w sklepie. Ponadto zastosowanie loterii czy konkursu przy okazji wdrożenia nowego produktu czy asortymentu zwiększa zainteresowanie i atrakcyjność, a to z kolei pozytywnie wpływa na wyniki sprzedażowe.
Aby jednak osiągnąć sukces, konkurs lub loterię należy dobrze przygotować, by spełniała wszystkie wymagania prawne i formalne oraz stanowiła kuszący kąsek dla konsumentów. Jak można to zrobić? Podpowiadamy.
Czym różni się konkurs od loterii?
Zarówno konkurs, jak i loteria są świetnym sposobem na promocję marki, podczas której uczestnik ma szansę wejść w interakcję z organizatorem.
Możliwość taką warto wykorzystać do pozyskiwania nowych klientów, zwiększenia lojalności firmy, a także zwiększenia sprzedaży oferowanego produktu lub usługi.
Aby wygrać, należy wyróżnić się kreatywnością, swoimi umiejętnościami, wiedzą lub innym talentem. Wynik konkursu uzależniony jest od przyjętych kryteriów wyłonienia zwycięzcy. Może być on subiektywny, np. w przypadku oceny kreatywności odpowiedzi na pytanie konkursowe lub obiektywny, jeśli o wygranej decyduje ściśle określona punktacja. Ważne jednak, aby pamiętać, że o wygraniu konkursu nigdy nie może zadecydować losowy werdykt.
Losowy czynnik decydujący o wygranej to domena loterii. W tym przypadku każdy uczestnik ma takie same szanse na wygraną, a o jej ostatecznym wyniku zadecyduje przypadek.
Aspekty prawne i formalne organizacji loterii
Organizacja loterii jest bardziej wymagająca niż konkursu, ponieważ wymaga dużej wiedzy, doświadczenia oraz właściwego zaplecza prawnego.
W rozumieniu prawnym zabawa ta oznacza grę losową, a zasady jej przeprowadzania reguluje ustawa z dnia 19 listopada 2009 r. o grach hazardowych. Loteria musi więc przestrzegać istniejących wymogów prawnych, a jej organizacja wymaga stworzenia regulaminu i uzyskania zezwolenia Izby Celnej. Brak takiej zgody może oznaczać dla organizatora przykre konsekwencje karne i skarbowe.
Przygotowując loterię, należy więc pamiętać o:
- uzyskaniu zezwolenia od Izby Celnej,
- opłaceniu zezwolenia (10% wartości puli nagród),
- stworzeniu komisji, w której zasiądzie osoba z uprawnieniami nadzoru wynikającymi ze świadectwa kwalifikacji Ministerstwa Finansów.
Jak sprawnie przeprowadzić konkurs lub loterię?
Jak widać, organizacja konkursu lub loterii to opłacalne przedsięwzięcie, jednak aby zorganizować je zgodnie z prawem oraz uniknąć reklamacji i nieuzasadnionej krytyki, warto skorzystać z pomocy doświadczonej firmy zewnętrznej.
Sun Group ma na swoim koncie dziesiątki konkursów i loterii, podczas których firma wspierała i nadal wspiera od wielu lat największe marki, takie jak Media Expert, Lenovo, LetyShops i wiele innych od strony prawnej, technicznej oraz administracyjnej. W swojej działalności nie zapominamy jednak również o mniejszych markach organizujących konkursy, którym również służymy swoją pomocą.
Pomoc w organizacji konkursu lub loterii obejmuje stworzenie merytorycznego regulaminu, zgłoszenie do Izby Skarbowej (o ile forma akcji tego wymaga) oraz bieżący nadzór nad prawidłowym przebiegiem akcji. Dodatkowo skorzystanie z usług firmy zewnętrznej jest dobrą asekuracją, ponieważ w przypadku komplikacji, to właśnie ona obsługuje postępowanie reklamacyjne. Bez względu na to, czy konkurs odbywa się stacjonarnie, czy jest przeprowadzany za pośrednictwem dedykowanego landing page na stronie organizatora, za pomocą Facebooka i Instagrama, wymaga zgromadzenia szerokiego grona zainteresowanych, którzy pozostaną z promowaną marką na dłużej.
Podsumowanie
w e-commerce