Organizacja konkursów i loterii promocyjnych to jeden z najskuteczniejszych środków w kampaniach reklamowych wielu marek. Poprzez zaangażowanie klienta można czerpać z nich szereg korzyści, związanych z przyciągnięciem nowych nabywców towarów i usług, zwiększeniem sprzedaży lub utrzymaniem lojalności już istniejącej grupy odbiorców. Aby jednak osiągnąć sukces, konkurs lub loterię należy dobrze przygotować, by spełniała wszystkie wymagania prawne i formalne oraz stanowiła kuszący kąsek dla konsumentów. Jak można to zrobić? Podpowiadamy.
 

Czym różni się konkurs od loterii?

Zarówno konkurs, jak i loteria są świetnym sposobem na promocję marki, podczas której uczestnik ma szansę wejść w interakcję z organizatorem. Możliwość taką warto wykorzystać do pozyskiwania nowych klientów, zwiększenia lojalności firmy, a także zwiększenia sprzedaży oferowanego produktu lub usługi.

Warto jednak pamiętać, że konkurs i loteria to dwa różne narzędzia marketingowe. Konkurs niejednokrotnie wymaga od klienta znacznie więcej zaangażowania podczas wykonywania zadania konkursowego. Aby wygrać, należy wyróżnić się kreatywnością, swoimi umiejętnościami, wiedzą lub innym talentem. Wynik konkursu uzależniony jest od przyjętych kryteriów wyłonienia zwycięzcy. Może być on subiektywny, np. w przypadku oceny kreatywności odpowiedzi na pytanie konkursowe lub obiektywny, jeśli o wygranej decyduje ściśle określona punktacja. Ważne jednak, aby pamiętać, że o wygraniu konkursu nigdy nie może zadecydować losowy werdykt.

Losowy czynnik decydujący o wygranej to domena loterii. W tym przypadku każdy uczestnik ma takie same szanse na wygraną, a o jej ostatecznym wyniku zadecyduje przypadek.
 

Aspekty prawne i formalne organizacji loterii

Organizacja loterii jest bardziej wymagająca niż konkursu, ponieważ wymaga dużej wiedzy, doświadczenia oraz właściwego zaplecza prawnego. W rozumieniu prawnym zabawa ta oznacza grę losową, a zasady jej przeprowadzania reguluje ustawa z dnia 19 listopada 2009 r. o grach hazardowych. Loteria musi więc przestrzegać istniejących wymogów prawnych, a jej organizacja wymaga stworzenia regulaminu i uzyskania zezwolenia Izby Celnej. Brak takiej zgody może oznaczać dla organizatora przykre konsekwencje karne i skarbowe. Przygotowując loterię, należy więc pamiętać o:

  • uzyskaniu zezwolenia od Izby Celnej,
  • opłaceniu zezwolenia (10% wartości puli nagród),
  • stworzeniu komisji, w której zasiądzie osoba z uprawnieniami nadzoru wynikającymi ze świadectwa kwalifikacji Ministerstwa Finansów.


Jak sprawnie przeprowadzić konkurs lub loterię?

Jak widać, organizacja konkursu lub loterii to opłacalne przedsięwzięcie, jednak aby zorganizować je zgodnie z prawem oraz uniknąć reklamacji i nieuzasadnionej krytyki, warto skorzystać z pomocy doświadczonej firmy zewnętrznej. Sun Group ma na swoim koncie dziesiątki konkursów i loterii, podczas których firma wspierała i nadal wspiera od wielu lat największe marki, takie jak Media Expert i Lenovo od strony prawnej, technicznej oraz administracyjnej. W swojej działalności firma nie zapomina jednak również o mniejszych markach organizujących konkursy, którym również służy swoją pomocą.

Pomoc w organizacji konkursu lub loterii obejmuje stworzenie merytorycznego regulaminu, zgłoszenie do Izby Skarbowej (o ile forma akcji tego wymaga) oraz bieżący nadzór nad prawidłowym przebiegiem akcji. Dodatkowo skorzystanie z usług firmy zewnętrznej jest dobrą asekuracją, ponieważ w przypadku komplikacji, to właśnie ona obsługuje postępowanie reklamacyjne. Bez względu na to, czy konkurs odbywa się stacjonarnie, czy jest przeprowadzany za pośrednictwem Facebooka i Instagrama, wymaga zgromadzenia szerokiego grona zainteresowanych, którzy pozostaną z promowaną marką na dłużej. Umiejętnie przeprowadzone działania to wiele korzyści:

  • zwiększenie ilości obserwatorów w mediach społecznościowych,
  • poprawa rozpoznawalności marki,
  • zwiększenie sprzedaży,
  • zwiększenie lojalności firmy,
  • promocja nowych produktów lub usług,
  • badanie preferencji grupy klientów.

Dodatkowo warto pamiętać, że Internet jest prawdziwą kopalnią wiedzy na temat poszczególnych marek. Jak pokazują wyniki ankiety ChannelAdvisor, aż 92% konsumentów czyta opinie w Internecie, z czego 40% twierdzi, że oceny te były decydującym czynnikiem, wpływającym na zakup. Negatywne oceny firmy potrafią skutecznie zniszczyć jej wizerunek, dlatego nie należy do nich dopuszczać. Warto więc zachęcać swoich klientów do wystawiania pozytywnych ocen swojej firmie. Zachętę tą można zorganizować w formie konkursu lub loterii, gdzie nagrodzone zostaną najbardziej przydatne dla innych konsumentów opinie. Popularną formą nagrody są zniżki na zakup produktów lub usług oraz kupony rabatowe na kolejne zakupy w sklepie.