Sklepy internetowe, Platformy B2B, Strony www

PIM dla branży oświetleniowej

PIM dla branży oświetleniowej

Wstęp

Branża oświetleniowa charakteryzuje się ogromną ofertą produktową, która jest przeznaczona dla gospodarstw indywidualnych, firm czy samorządów. Ilość kategorii produktowych, rozwiązań, systemów jest ogromna i trudna do sklasyfikowania.

Najczęściej to, co widzą klienci w witrynach sklepów internetowych, czy architekci przeglądający katalogi online - wygląda lepiej (mimo że nie zawsze dobrze), niż zarządzanie informacjami produktowymi, które się za tym kryje.

Wyzwania branży oświetleniowej związane z zarządzaniem produktów.

Zasilanie informacjami z bocznych plików, stawianie dodatkowych baz danych, osobne panele do zarządzania treściami dla różnych kanałów, pojedyncze integracje z dostawcami, czy wreszcie ręczne wprowadzanie części informacji o produktach - to coś, co zna bardzo wiele firm z branży oświetleniowej.

Ręczny import danych dla nowych produktów, lub aktualizacja informacji w aktywnych produktach, który odbywa się poprzez pliki np. CSV, sprawdza się jednak do pewnego momentu (np. gdy nowych produktów przybywa powoli lub aktualizacje wystarczy robić np. raz w tygodniu). Jeśli do tego dochodzą dodatkowe źródła danych dostarczane przez dostawców - w dodatku w różnych formatach (co wiąże się z koniecznością każdorazowego mapowania danych) - przepis na informacyjny chaos jest gotowy.

Odpowiedzią na wyzwania w zakresie zarządzania informacją produktową jest PIM, czyli Product Information Managment. Jest to swoistego rodzaju segregator informacji, do którego łatwo podłączać różne źródła danych i tak samo łatwo, z jednego miejsca dystrybuować je w potrzebne kanały.

PIM a transformacja cyfrowa

PIM jest cichym bohaterem firm, które decydują się wzmocnić swój potencjał online z trzech prostych powodów:

  • Spójność danych - PIM eliminuje problemy z utrzymaniem spójnych i aktualnych informacji o produktach, co jest kluczowe dla skutecznej sprzedaży.
  • Efektywność zarządzania - centralne zarządzanie informacjami produktowymi ułatwia procesy biznesowe i pozwala na szybką aktualizację danych.
  • Integracja z innymi systemami - systemy PIM mogą być łatwo zintegrowane z istniejącymi systemami, takimi jak CRM czy ERP, co usprawnia cały proces zarządzania.

W kontekście branży oświetleniowej, gdzie istotne są szczegółowe informacje o produktach, systemy PIM stają się niezbędnym narzędziem wspierającym cyfrową transformację przedsiębiorstw. Dzięki możliwości przechowywania wszystkich informacji o produkcie w jednym miejscu, integracji z innymi systemami oraz skalowalności, PIM stanowi kluczowy element efektywnego zarządzania ofertą w tej branży.

Korzyści z wdrożenia systemu PIM w branży oświetleniowej

Wdrożenie PIMu niesie ze sobą pewne wyzwania, jednak korzyści zdecydowanie są tego warte. Do najważniejszych możemy zaliczyć:

  • Ujednolicenie danych produktowych - PIM centralizuje informacje o produktach (zbierając je w jednym miejscu), co ułatwia zarządzanie i udostępnianie danych.
  • Poprawa jakości danych: PIM automatyzuje procesy walidacji danych, co minimalizuje błędy i gwarantuje wyższą jakość informacji.
  • Optymalizacja procesów: PIM automatyzuje wiele procesów związanych z zarządzaniem informacją produktową, co oszczędza czas i zasoby.
  • Wspieranie wielokanałowości: PIM umożliwia przesyłanie danych produktowych, do różnych kanałów sprzedaży, co upraszcza i przyspiesza proces rozszerzania sprzedaży.
  • Redukcja zwrotów: dzięki rozbudowanym kartotekom produktowym, PIM umożliwia „uzbrojenie” opisów produktowych w wiele istotnych informacji, co pozytywnie wpływa na zmniejszenie ilości zwrotów.
  • Łatwiejsza ekspansja na nowe rynki: PIM pozwala na proste utworzenie wersji językowych produktów, co ułatwia wejście na rynki zagraniczne.
  • Wzmocnienie konkurencyjności - możliwość szybkiej reakcji na zmiany na rynku (np. masowe dodanie różnego typu informacji, daje przewagę nad innymi firmami.

Przykłady wykorzystania PIM branży oświetleniowej

W branży oświetleniowej systemy zarządzania informacjami o produktach znajdują zastosowanie w różnych obszarach, umożliwiając lepsze zarządzanie szerokim asortymentem produktów oraz poprawiając efektywność operacyjną.

Oto kilka konkretnych przykładów wykorzystania PIM w tej branży:

  • Zarządzanie wieloma wariantami produktów - w przypadku oświetlenia istnieje wiele różnych produktów, takich jak lampy sufitowe, kinkiety, lampy biurkowe itp., z różnymi rodzajami źródeł światła, kształtami, kolorami i stylami. PIM umożliwia łatwe zarządzanie tymi wariantami poprzez centralizację informacji o każdym produkcie, włączając w to specyfikacje techniczne, zdjęcia, ceny, dostępność itp.
  • Przekazywanie spójnych danych do różnych kanałów sprzedaży - dzięki PIM możliwe jest przekazywanie danych produktowych w różnych, wymaganych formatach m.in. na platformy B2B, B2C, aplikacje mobilne, social media, portale aukcyjne, materiały promocyjne, etykiety w sklepach stacjonarnych itp. Ręczna obsługa w tym przypadku wydłuża proces wystawiania nowych produktów oraz może być źródłem błędów, co dodatkowo podnosi koszty i negatywnie wpływa na user experience użytkownika.
  • Aktualizacje parametrów technicznych i cenników - branża oświetleniowa jest dynamiczna, a parametry techniczne produktów oraz ceny mogą się zmieniać często. PIM umożliwia szybkie i łatwe aktualizacje tych danych, co jest kluczowe dla utrzymania dokładności informacji na wszystkich platformach sprzedażowych.
  • Zarządzanie danymi dotyczącymi zgodności i norm bezpieczeństwa - w branży oświetleniowej istnieje wiele przepisów i norm dotyczących bezpieczeństwa, zgodności z wymaganiami energetycznymi, oznakowania CE itp. PIM umożliwia śledzenie i zarządzanie tymi danymi, zapewniając, że produkty oferowane przez firmę są zgodne z obowiązującymi przepisami.
  • Integracja z systemami e-commerce i ERP - PIM może być łatwo zintegrowany z systemami e-commerce oraz systemami planowania zasobów przedsiębiorstwa (ERP), CRM i innymi niezbędnymi, co umożliwia płynne przekazywanie danych produktowych między różnymi systemami w firmie. Dzięki temu można uniknąć podwójnej pracy i błędów związanych z niezgodnościami danych.

Wyzwania przy implementacji PIM i proponowane rozwiązania

Przy wdrożeniu PIM mogą wystąpić pewne wyzwania, które w branży oświetleniowej wiążą się m.in. z:

  • szerokim asortymentem produktów i związaną z nimi koniecznością odpowiedniego skategoryzowania i sklasyfikowania produktów,
  • dużą ilością danych do przeniesienia,
  • potrzebą zintegrowania PIM z wieloma systemami w firmie, takimi jak np. ERP czy CRM oraz płynnej integracji i przekazywania danych między różnymi systemami charakterystycznymi dla danej organizacji,
  • zmianą w kulturze organizacyjnej - pracownicy muszą zrozumieć korzyści, jakie niesie ze sobą wdrożenie PIM.

Aby zniwelować wyzwania związane z wdrożeniem systemu zarządzania informacjami o produktach (PIM) w branży oświetleniowej i zapewnić jak najbardziej płynne przejście, można zastosować kilka kluczowych strategii i praktyk:

Staranne planowanie i analiza przedwdrożeniowa

Wdrożenie PIM jest szybsze, gdy jest poprzedzone rzetelną analizą, która dotyczy m.in. zidentyfikowania wszystkich istniejących systemów, baz danych i procesów związanych z zarządzaniem informacjami o produktach (tych obsługiwanych ręcznie również). Pozwoli to zidentyfikować źródła, jakość i strukturę danych.

Wsparcie zespołu wewnętrznego

Implementacja PIM przebiega sprawniej, gdy od początku zaangażowany jest w nią zespół, który docelowo będzie obsługiwał system, a przynajmniej osoby, które mogą wnieść istotną wiedzę podczas projektowania systemu. Istotnym elementem wdrożenia są również szkolenia dla pracowników, które pozwolą im zrozumieć nowy system i nauczą jego obsługi.

Czyszczenie i standaryzacja danych

Jeśli to możliwe, przed przeniesieniem danych do nowego systemu PIM dobrze jest przeprowadzić proces czyszczenia i standaryzacji danych. Należy się skoncentrować w nim na usunięciu duplikatów oraz standaryzacji formatów i terminologii.

Monitorowanie i optymalizacja

Po wdrożeniu systemu PIM dobrze jest monitorować jego działanie i skuteczność. Część procesów najlepiej jest zoptymalizować podczas tak zwanego „wygrzewania systemu”.

Podsumowanie

Wykorzystanie systemu PIM w branży oświetleniowej przyczynia się do poprawy efektywności operacyjnej, zwiększenia spójności danych produktowych oraz lepszego dostosowania oferty do potrzeb klientów, co może przyczynić się do wzrostu sprzedaży i konkurencyjności firmy na rynku.

Spis treści
Jeśli potrzebujesz zaufanego partnera do wdrożenia systemu PIM, skontaktuj się z nami telefonicznie lub przez formularz kontaktowy.
Podobne artykuły
Szanujemy Twoją prywatność!
Witamy! Stosujemy pliki cookie w celu zapewnienia prawidłowego funkcjonowania serwisu. Możemy również wykorzystywać pliki cookie własne oraz naszych partnerów w celach analitycznych i marketingowych, w szczególności dopasowania treści reklamowych do Twoich preferencji. Korzystanie z analitycznych i marketingowych plików cookie wymaga zgody, którą możesz wyrazić, klikając „Zaakceptuj”. Jeżeli chcesz dostosować swoje zgody dla nas i naszych partnerów, kliknij „Zarządzaj cookies”. Wyrażoną zgodę możesz wycofać w każdym momencie, zmieniając wybrane ustawienia.
Zobacz więcej